حجاب تنها پوشش نیست؛ رفتار هم هست

ραяαѕтσσ

ویراستار آزمایشی
ویراستار آزمایشی
23/6/16
1,940
13,407
706
18
تهران
حدود 18 سال است با تحقیق میدانی و نظرسنجی از مردان و زنان غیر معتقد به حجاب، به طور حضوری و غیرحضوری به گفتگو پرداختم و آخرین گفته های آنان را شنیده و به منظور پاسخ گویی به آن ها سالیانی به تفحص پرداختم که نتیجه آن را در کتاب «راز یک فریب» نگاشته ام.

ویژگی کتاب هایی که در زمینه حجاب نوشته اید با دیگر کتاب های موجود در این زمینه چیست؟

کتاب هایی که تاکنون پیرامون وضعیت نابسامان پوشش زنان به چاپ رسیده است هر یک جنبه های قوت و ضعف متفاوتی دارند. برخی تاریخ حجاب در ادیان یا کشف حجاب در ایران را بررسی کرده اند و برخی با دلایل عامیانه و توجیهات سطحی به بیان فلسفه حجاب پرداخته اند و عده ای نه چندان اندک با رونوشت از آثار دیگران به کتاب سازی درباره حجاب پرداخته اند. گروهی نیز تنها برای معتقدان به حجاب کتاب نگاشته اند. تنی چند از پژوهشگرانِ موفق در این زمینه آثاری تألیف نموده اند که گاه پرحجم (حدود 600 صفحه) و آکنده از گزارش ها و اخباری است که برای دوشیزگان بدآموزی دارد. در این همه آثار شاید نتوان به سادگی کتابی را یافت که هم برای زنان و دختران معتقد به حجاب مفید باشد و هم برای غیر معتقدان و نیز برای مردان.

این کتاب مدت هجده سال در دست تحقیق، نگارش و ارزیابی بوده و یکصد نفر از کارشناسان امور اجتماعی و فرهنگی آن را مطالعه و ارزیابی کرده اند. از امتیازات آن، نظرسنجی از زنان ایرانی و خارجی غیرمعتقد به حجاب (بیش از بیست هزار نفر)، است.

پس از این هجده سال که دربارة رفتارهای اجتماعی دختران و زنان به مطالعه و تحقیق و نظرسنجی پرداخته و با این شمار زن بی حجاب مسلمان(!) و غیرمسلمان گفتگو کرده ام، تصوّر می کنم تا فردی به دانش جامعه شناسی و روان شناسی آشنا نباشد و نیز اظهارنظرهای خانم های بی حجاب را نشنیده و کتاب هایی که دربارة حجاب است نخوانده باشد، بهتر است دراین باره به خلق اثری نپردازد و نظریه پرداز حجاب نباشد.

امروزه مشکل رفتارهای اجتماعی دختران و زنان، کمبود کتاب دربارة حجاب نیست؛ بلکه فراوانی کتاب هایی است که اغلب حرفشان تکراری، نگاهشان محدود و ادبیاتشان بیگانه با روحیاتِ مخاطبان است. از برخی نویسندگان می پرسم: این کتاب را برای چه گروهی نوشته اید؛ با حجابان یا بی حجابان؟ با حجابان که اینها را می دانند، بی حجابان هم که هرگز نمی خوانند!

مخاطب من در این کتاب، هر فردی است که بخواهد اندکی از راز پوشش زن را بداند و به عمق فریب کاری غرب پی ببرد.

از مهم ترین فرازهای کتاب، گفتگوهای علمی است که با زنان بی حجاب ایرانی و غیرایرانی و دختران زندانی، مردان مجرم و زنان فریب خورده صورت گرفته است. در این گفتگوها هرچه به ذهنم می رسید پاسخ می دادم و پس از جلسه تا مدت ها ـ گاه چند سال ـ درباره آن شبهه و پرسش که زنان مطرح کرده بودند، فکر و تحقیق می کردم. نتیجه همه آن تحقیقات را در این کتاب گنجانده ام.

همه مطالعه کنندگان این کتاب، بی اغراق اعتراف کرده اند که ادبیات این کتاب، بسیار دلنشین است و خواننده را از آغاز تا پایان با خود همراه می سازد.

لطفا تعریف جامعی از حجاب و عفاف بیان کنید؛ خیلی از افراد حجاب و عفاف را مترادف می دانند و گمان می کنند کسی که حجاب دارد حتماً عفیف هم هست؛ به نظر شما حجاب و عفاف یکی است؟

حجاب تنها یک پوشش نیست؛ یک رفتار است. رفتاری که یک بخش آن داشتن پوشش مناسب است. بخش های دیگر حجاب عبارتست از متین سخن گفتن، با حیا راه رفتن، بدون جلوه نمایی و انگیزه خاص و مانند این موارد می باشد.

حجاب و عفاف مترادف نیستند؛ مانند آب و مایع که مترادف نمی باشند. نمی توان گفت: عفت کافی است و حجاب لازم نیست. ثمره و نتیجه عفیف بودن با حجاب بودن است. البته می شود که زنی بی حجاب باشد و مراتب پایینی از عفت را نیز دارا باشد، ولی نه کامل. کمال عفاف باید در همه جانب رفتار شخص ظهور پیدا کند. آیا شما از زن برهنه در خیابان می پذیرید که بگوید: «من عفت دارم هر چند حجاب ندارم»؟! خیر.

به صورت خلاصه حکمت حجاب چیست؟

حکمت حجاب حفظ شخصیت انسانی زن است و فایده آن بهره مند شدن خود او و دیگران از سلامت روانی و اجتماعی می باشد. شاید یک زن بی حجاب بتواند شخصیت اجتماعی هم داشته باشد ولی شخصیت انسانی او بدون حجاب حفظ نمی شود. شاهد آن زنان غربند که مردانشان در نظر سنجی گفته اند: ما از مردن سگ خود بیشتر متاثر می شویم تا از مرگ زنمان!

حجاب برای آقایان هم کاربرد دارد یا مخصوص خانم هاست؟

حجاب اصطلاحی مخصوص خانم هاست. حجاب مردان را باید پوشش مناسب نامید؛ نه حجاب. مرد هم وظیفه مند است حضورش در مقابل نامحرم با متانت باشد.
حجاب یک ارزش است. هر کس به آن معتقد باشد می پذیرد و هر کس اعتقادی به آن نداشته باشد، نمی پذیرد. تنها از فرد غیر معتقد به آن می توان انتظار داشت که حرمت جامعه خود را حفظ کند. هر زنی می تواند به حجاب معتقد نباشد، اما نمی تواند برهنه در جوامع عمومی ظاهر شود و این را اجبار نمی گویند. حجاب چنان که یک رفتار فردی است، یک قرارداد اخلاقی و اجتماعی نیز هست.

تأثیر حجاب بر استحکام خانواده چگونه است؟

تأثیر حجاب برخانواده را وقتی به خوبی درک می کنیم که سری به جهان غرب بزنیم. مفهوم تشکیل خانواده، تعهد دو فرد به یکدیگر است. بی حجابی درست به عکس این است. مرد به خود اجازه می دهد در چشم اندازی و رابطۀ بدون تعهد، آزاد باشد و از طرفی زن نیز که مرد را چنین بی تعهد ببیند به زندگی با یک مرد دل خوش نخواهد بود!

یک بانوی آمریکایی تحصیل کرده به من گفت: شما می گویید اگر ما زنان یک متر پارچه دور سرمان بپیچیم خوشبخت می شویم و اگر دور افکنیم بدبختیم؟! گفتم: اگر به این سوال پاسخ دهی معلوم می شود: از سن بلوغ تا حالا که پنجاه سال داری با چند مرد زندگی کرده ای و کدامشان برای مدت طولانی در کنارت مانده اند؟ او ابتدا درنگ کرد و سپس عددی را گفت که بیش از دو رقم بود. از این همه حتی یک مرد به مدت طولانی کنار او نمانده است!

با توجه به این که تحقیقات میدانی مفصلی پیرامون حجاب داشته اید، علل کم توجهی برخی زنان به پوشش در کشور اسلامی ما چیست؟

برخی زنان امروز جامعه ما دچار سرخوردگی شده اند. سرخوردگی اجتماعی و دینی، اعتقادات و باورهای او را متزلزل کرده است و از آگاهی های لازم برخوردار نیست. بیش از سی سال از انقلاب شکوه مند ملت مسلمان ایران می گذرد و هنوز کتابی پاسخگو درباره حجاب با ادبیات خوب و بیان منطقی کمتر به چاپ رسیده است. انواع نرم افزارها درباره هرچه بخواهید ـ از روش درست کردن پیتزا تا آموزش رقـ*ـص ـ وجود دارد ولی درباره حجاب هیچ نرم افزار تاثیر گذاری وجود ندارد! پس از هجده سال تحقیق است که بنده تازه توانسته ام لوح 18 جلسه ای مصور (دفاع از حجاب یا برهنگی) را تولید کنم.
ما به زنان غیر معتقد به حجاب نمی گوییم مقنعه و پوشیه سر کنند و چادر بپوشند؛ ولی می توانیم از آنها انتظار داشته باشیم چند ساعتی که در مجامع عمومی حضور می یابند شئون اخلاق اجتماعی را مراعات کنند و اگر کسی خواست هنجارشکنی کند مؤدبانه جلو او گرفته شود.