◀جعبه سلامتی♻️

بازدیدها
: 4K -
آخرین بروزرسانی
: -
آخرین ارسال توسط
: ☾♔TALAYEH_A♔☽
وضعیت
موضوع بسته شده است.
چگونه از ناخن دست و پا مراقبت کنیم ؟

ناخن های انگشت دست بعد از ۲۵ سالگی دچار کاهش رشد بسیار تدریجی و نامحسوس می شود تا اینکه تقریبا در ۸۵ سالگی رشد ناخن فوق العاده کم می شود ولی عکس این موضوع در ناخن های پا اتفاق می افتد . در افراد مسن که سیستم ایمنی ضعیف تر می شود ، احتمال وجود بیماری های قارچی در انگشتان پا افزایش می یابد . از طرفی قرار گرفتن پا ساعت های طولانی داخل کفش های غیراستاندارد که تعریق پا را تشدید می کند باعث فعالیت بیشتر قارچ ها می شود . قارچ نیز ضخامت ناخن های پا را بیشتر می کند .
 
مراقبت از ناخن دست و پا
سالمندان چگونه از ناخن دست و پا مراقبت کنند ؟
بسیاری از سالمندان دچار دیابت هستند که این بیماری فعالیت قارچ را افزایش می دهد . فرورفتگی ناخن نیز می تواند ناشی از تنگ بودن کفش باشد بنابراین سالمندان باید از پوشیدن کفش های تنگ و بدون منفذ خودداری کنند .
گفتنی ست ناخن ها ممکن است در اثر بیماری های سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید ، روماتیسم و دیگر مشکلات مفصلی ، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های پوستی اگزما ، پسوریازیس ضخیم شوند . البته این بیماری ها علاوه بر ایجاد ضخامت در ناخن باعث تغییر رنگ آن هم می شود . ناخن پا باید به صورت مستقیم کوتاه و با سوهان صاف شود .
اغلب سالمندان به جوراب شیشه ای عادت دارند و آن را ترجیح می دهند اما به گفته کارشناسان در این سن ، جوراب نخی از جوراب زنانه نایلونی بهتر می باشد . اگر فردی عادت به جوراب پوشیدن دارد بند کفش هم باید محکم بسته شود تا پا به سمت جلو لیز نخورد .کفش باید پنجه پهن و آزاد داشته باشد . جوراب هم باید طی روز چند بار تعویض شود .
 
انتقال عفونت در استخر
سالمند می تواند به استخر برود ؟
بعد از شستن پاها باید به سرعت آنها را خشک کرد .در استخر عمومی احتمال انتقال عفونت وجود دارد پس تا بهبود کامل ، بهتر است فرد به استخر نرود .
فرورفتن ناخن در گوشت
لطفا درمورد فرورفتن ناخن در گوشت هم توضیح بفرمایید ؟
یکی از مشکلات آزاردهنده در ناخن های پا فرورفتن ناخن در گوشت اطراف آن است که معمولا شست پا گرفتار می شود . عوامل مختلفی در این حالت نقش دارند :
 
ممکن است موارد آناتومیک ، رفتاری ، ضربات متعدد به ناخن ، کوتاه کردن بیش از حد ، تعریق بیش از حد ، بهداشت نامناسب پا ، موجب بروز این عارضه شوند . همچنین در بیماری هایی که احتمال ادم اندام تحتانی وجود دارد نیز چنین عارضه ای بیشتر دیده می شود . در صورت بروز چنین اتفاقی ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید . از آنجا که شایع ترین علت فرورفتن ناخن داخل گوشت انگشت ، کوتاه کردن نامناسب ناخن است ، این مورد در افراد مسن که دید خوبی ندارند ، بیشتر دیده می شود . زخم ایجاد شده کنار ناخن ، باعث می شود ناخن در محل زخم نفوذ کند و داخل گوشت فرو برود .فشار ناشی از فشار کفش و وزن فرد این مساله را تشدید می کند . البته بعضی از سالمندان توان کوتاه کردن ناخن را ندارند و بلند شدن بیش از حد ناخن با یکی از علل فرو رفتن آن در گوشت است .
اطرافیان سالمند باید به این نکته توجه داشته باشند و حتما کوتاه کردن ناخن فرد سالمند را در خانه فراموش نکنند .
درمان وقتی انجام می شود که بیمار درد دارد و عفونت یا پارونشیای اطراف ناخن رخ داده است . از آنجا که نوع عفونت معمولا استافیلوکوک و استرپتوکوک است ، آنتی بیوتیک خوراکی هم برای بیمار تجویز می شود ، ولی باید به این نکته توجه داشت که سالمندان معمولا بیماری های زمینه ای دارند که ممکن است با مشکلات ناخن مرتبط باشند و این نکته هنگام درمان باید مورد توجه پزشک قرار گیرد .
 
۲ نکته شگفت انگیز برای پیشگیری از عوارض دیابت
اگر شما هم به دیابت مبتلا هستید و دنبال راهکارهایی هستید تا عوارض این عارضه را به حداقل برسانید این مقاله از راستینه را مطالعه بفرمایید.
انتخاب درست کربوهیدرات ها
انتخاب درست کربوهیدرات ها
دیابت به این معنی نیست که شما مجبور به قطع کامل کربوهیدرات ها هستید. کربوهیدرات هایی را انتخاب کنید که به آرامی در بدن تجزیه می شوند و انرژی پایداری را فراهم می آورند. به دنبال غلات سبوس دار، حبوبات، آجیل، و سبزیجات و میوه های تازه باشید. بله، می توانید میوه بخورید حتی اگر شیرین باشد. دیابت مربوط به خوردن مقدار مناسب کربوهیدرات ها در هر وعده غذایی است. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند که بدانید چقدر کربوهیدرات برای شما مناسب است.
کاهش وزنکاهش وزن
اگر نیاز است که وزن کم کنید پس همین الان شروع کنید. اگر اضافه وزن دارید، تنها چند کیلو کاهش وزن می تواند توانایی بدن برای استفاده از انسولین را بهبود بخشد. این کار کمک می کند قند خون شما کاهش یابد و فشار خون و چربی خون بهبود یابد. همچنین انرژی بیشتری خواهید داشت. آماده اید؟ سوزاندن کالری بیشتر از کالری دریافتی را هدف قرار دهی. برای شروع، سعی کنید چربی، قند و کالری اضافی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
داشتن خواب کافیداشتن خواب کافی
خواب بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم می تواند اشتها و میل شما را برای خوردن غذاهایی با کربوهیدرات بالا افزایش دهد. این امر می تواند به افزایش وزن منجر شود، و خطر ابتلا به عوارضی مانند بیماری قلبی را افزایش می دهد. بنابراین هفت یا هشت ساعت خواب را در شبانه روز مد نظر قرار دهید. اگر آپنه خواب دارید، درمان آن می تواند خواب شما را بهبود بخشد و سطح قند خون شما را کاهش دهد.
فعال باشید
فعال باشید
چیزی را که دوست دارید انتخاب کنید – پیاده روی، رقصیدن، دوچرخه سواری. آن را نیم ساعت در روز انجام دهید. ورزش می تواند به کاهش خطرات قلبی عروقی، کلسترول و فشار خون کمک کند و همینطور باعث کاهش وزن میشود. ورزش نیز استرس را کاهش می دهد و ممکن است به شما کمک کند داروهای دیابت را کاهش دهید.
نظارت روزانه بر قند خوننظارت روزانه بر قند خون
می دانید باید قند خون خود را بررسی کنید. در واقع بررسی میزان قند خون می تواند به شما در جلوگیری از عوارض دیابت مانند درد عصبی کمک کند و یا از بدتر شدن آنها جلوگیری کند. همچنین بررسی قند خون می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه غذاها و فعالیت ها بر شما تاثیر می گذارند و آیا برنامه درمانی شما اثرگذار است یا خیر. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا میزان گلوکز هدف را تعیین کنید. هرچه نزدیکتر به هدف خود باشید، احساس بهتری خواهید داشت.
مدیریت استرسمدیریت استرس
هنگامی که دیابت دارید، استرس می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد. خود را از هر گونه تنش فیزیکی و روانی که میتوانید، رها کنید. تکنیک های مقابله ای برای رفتار با دیگران را یاد بگیرید. اگر دیابت نوع ۲ دارید، تکنیک های آرامش بخش مانند تمرینات تنفسی، یوگا، و مدیتیشن میتوانند به طور خاص موثر باشند.
کاهش نمک در رژیم غذاییکاهش نمک در رژیم غذایی
نمک را در رژیم خود کاهش دهید. این کار میتواند به کاهش فشار خون و محافظت از کلیه کمک کند. اینکه فقط غذای شما بدون نمک باشد کافی نیست. اکثر نمک موجود در رژیم های افراد از غذاهای فرآوری می آیند. از غذاهای آماده پرهیز کنید و هر زمان که میتوانید از مواد تشکیل دهنده تازه استفاده کنید. در هنگام آشپزی به جای نمک، از گیاهان و ادویه جات دیگر برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.
بزرگسالان ۵۱ ساله و بالاتر و افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت یا بیماری مزمن کلیه باید با پزشک خود در مورد میزان مصرف سدیم خود صحبت کنند. به طور کلی، افراد مبتلا به دیابت باید مصرف نمک خود را به میزان کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند، اما پزشک ممکن است مقدار کمتری را توصیه کند.
خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت
خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت
بیماری های قلبی می توانند یک عارضه جدی برای دیابت باشند. با در نظر گرفتن موارد زیر، سطح خطر خود را کاهش دهید.
سطح A1C. این سطح اندازه گیری کنترل قند خون متوسط در ۲-۳ ماه گذشته است. میتوانید دو یا چند بار در سال این سطح را چک کنید. درباره تنظیم هدف با پزشک خود صحبت کنید.
 
فشار خون. هدف: زیر ۱۴۰/۸۰ mm Hg.
کلسترول. هدف: LDL تا ۱۰۰ mg / d یا کمتر؛ HDL بالای ۴۰ mg / dl در مردان و بیشتر از ۵۰ در زنان؛ و تري گليسريد زير ۱۵۰ mg/dl.
مراقبت از تاول ها و کبودی هامراقبت از تاول ها و کبودی ها
دیابت خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد و باعث کند شدن روند بهبودی می شود، بنابراین حتی زخم ها و بریدگی های ساده را سریعا درمان کنید. زخم خود را به درستی پاک کنید و از کرم آنتی بیوتیک و باند استریل استفاده کنید اگر در عرض چند روز بهتر نشدید، به پزشک مراجعه کنید. هر روز پاهای خود را برای وجود تاول، بریدگی، زخم، قرمزی یا تورم، چک کنید. پاهای خود را برای جلوگیری از ترک خوردگی مرطوب کنید.
 
ترک سیگار
مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت که سیگار می کشند، دو برابر بیشتر از دیابتی هایی است که سیگار نمی کشند. ترک سیگار به قلب و ریه ها کمک می کند. فشار خون و خطر سکته مغزی، حمله قلبی، آسیب عصبی و بیماری کلیوی را کاهش می دهد. در مورد کمک برای ترک سیگار از دکتر خود سوال کنید.
انتخاب سوپر فودهاانتخاب سوپر فودها
هیچ رژیم غذایی دیابتی وجود ندارد. اما در اینجا اصول اولیه ای که باید در ذهن داشته باشید ارائه شده اند: از سوپرفودها مانند انواع توت ها، سیب زمینی شیرین، اسیدهای چرب امگا ۳ و سبزیجات تیره و سبزیجات برگدار استفاده کنید. به برچسبهای غذایی نگاه کنید و از چربی های اشباع شده و چربی ترانس اجتناب کنید. در عوض، چربی های تک و چندگانه غیراشباع مانند روغن زیتون را انتخاب کنید. متخصص تغذیه می تواند به شما مشاوره شخصی بدهد.
مراجعه به پزشکمراجعه به پزشک
انتظار میرود دو تا چهار بار در سال به پزشک مراجعه کنید. اگر انسولین مصرف می کنید یا نیاز به کمک به تنظیم میزان قند خون خود دارید، ممکن است مجبور باشید بیشتر به پزشک مراجعه کنید. همچنین سالانه باید معاینه جسمی و معاینه چشم انجام دهید. شما باید برای آسیب چشم، عصب، و کلیه، و سایر عوارض غربالگری شوید. دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید و حتما به تمام پزشکان خود بگویید که دیابت دارید.
 
آهسته تر غذا خوردن واقعا سبب کاهش وزن می شود!

هنگامی که بچه هستید، تمایل دارید تقریبا همه چیزهایی که والدین تان می گویند را باور کنید. اما روزی می آید که به سال های بزرگسالی می رسید به زودی از بسیاری مسائل مطلع خواهید شد که والدین شما نظر کاملا درستی در مورد آن ها نداشتند. در دنیای رژیم غذایی و تغذیه، ممکن است احساس کنید چشم انداز پس از دوران کودکی روشنفکرانه ویژه ای دارید. با این حال، حداقل یک نکته در مورد غذا خوردن وجود دارد که مادرتان درست می گفت … آهسته غذا خوردن از افزایش وزن جلوگیری می کنند.
 
علاوه بر این، غذا خوردن آرام تر می تواند حتی به کاهش وزن شما کمک کند. این نظری است که هر کسی در آن سهیم است- حتی مجله سلامتی و پزشکی راستینه!
اما، علم دقیقا چطور چنین نظری دارد؟
آهسته تر غذا خوردنعلم آهسته غذا خوردن، روشی برای از دست دادن وزن
هنگامی که شما به آرامی غذا می خورید، معده شما سریع تر متوجه می شود که سیر شده است. وقتی می دانید که سیر هستید، می توانید از پرخوری اجتناب کنید. اغلب افرادی که پرخوری می کنند این کار را برای پرخوری انجام نمی دهند. بلکه، آن ها به این دلیل پرخوری می کنند؛ زیرا مغزشان زمان کافی نداشته است تا متوجه شود سیر شده است!
البته، نوع غذایی که به آرامی می خورید، به اندازه آرام غذا خوردن اهمیت دارند. در این مقاله در مورد انجام رژیم غذایی سالم و متعادل بیشتر یاد می گیرید.
 
غذاهایی که کمک می کنند تا آهسته غذا بخورید
انواع غذاهایی که به شما کمک می کنند تا آهسته غذا بخورید:
سه دسته وسیع از مواد غذایی وجود دارند که باعث کاهش مصرف کالری می شوند: غذاهای با چگالی انرژی پایین، غذاهایی با خاصیت سیرکنندگی بالا و غذاهای جویدنی است.
غذاهایی با چگالی انرژی پایین
غذاهایی با چگالی انرژی کم، کالری کمی دارند اما اندازه و حجم آنها نسبتا بزرگ است. برای مثال، سیب را در نظر بگیرید که حدود ۹۵ کالری دارد. اکثر افراد احتمالا قادر به خوردن پنج سیب کامل نیستند. اما، اگر کسی بتواند ۵ سیب بخورد، احساس سیری خواهد کرد و کمتر از یک ساندویچ کامل، که اگر واقعا گرسنه باشید، مطمئنا می توانید در ۳-۴ دقیقه آن را بخورید، کالری مصرف کرده اید.
مطمئنا با چنین روشی تقریبا راضی نخواهید بود، بنابراین ما مصرف تمام غذاهای چگالی انرژی پایین را توصیه نمی کنیم. با این حال، قطعا وعده های غذایی خود را با این نوع موادغذایی تکمیل کنید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.