آموزش سئو

بازدیدها
: 5K -
آخرین بروزرسانی
: -
آخرین ارسال توسط
: سیده آمین ارمان

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
آیا تحلیل سایت لازم است؟
پس از مدتی که طراحی سایت را راه اندازی کردید، از خود بپرسید که آیا سایت شما به نیازی به چکاپ سئو دارد یا خیر؟

SEO Check Tool

این یک امتحان است برای آنکه اشکالات موجود در وبسایتتان را بیابید. پیشتر نیز ابزار دیگری را برای چک نمودن سئوی سایت معرفی نمودیم. چه آنانکه به رایگان این کار را انجام می دادند و چه آنان که در ازای خرید پکیج هایشان، خدمات سئو ارائه می نمودند.

اکنون با استفاده از این ابزار جدید شما قادر خواهید بود که اشکالات ریز و جزیی وبسایتتان را با دریافت گزارش تحلیل آماری این ابزار پیدا و در جهت رفع آنها گام بردارید. به همین دلیل هر مدیر وبسایتی که بخواهد سایت خود را در رتبه های موتورهای جستجو ارتقا دهد، نیاز به چکاپ سایت خود با استفاده از چنین ابزاری دارد. البته فراموش نکنید که تحلیل اطلاعات و داده های مربوط به سئو ، به صورت حرفه ای می بایست توسط سئوکار متخصص صورت پذیرد اما همچنان می توان با استفاده از ابزار آمادۀ موجود، کلیاتی از مشکلات را یافت و در جهت رفع آن اقدام نمود.

دستیابی به صفحۀ اول جستجوی گوگلی، تنها راه دریافت بازدید بیشتر است. به همین دلیل، تمام سایت ها می بایست چکاپ شوند. یکی از ابزارهای رایگان برای چکاپ وضعیت سئوی سایت شما، سئوچکر است که بسیار به شما در کسب رتبۀ نخست گوگل کمک می کند.

کدام راه مهم تر است؟

حال می پرسیم که کدام راه در بهینه سازی سایت ، بیشتر به سایت شما کمک می کند تا در صفحات جستجوی گوگلی دیده شوید؟

این پرسش بعدی است که مستقیما ذهن هر کسی را به خود مشغول می کند. اینکه دیگر چه کنید برای دیده شدن در صفحات اول موتورهای جستجو! یکی از بهترین کارها همچنان، دریافت بک لینک حقیقی، طبیعی و غیر تقلبی است.

بک لینک ها در الگوریتم جدید گوگل همانطور که مقالات پیشین اشاره کردیم تاثیر ضعیفی دارند اما نه از تنها از بین نرفته اند که در صورت تولید محتوا و ارائۀ متون جدید، تاثیر به سزایی در ارتقای یک URL دارند.

بهتر است برای بررسی تمام موارد فوق هرچه سریعتر ابزار سئوتست را چک کنید.
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
نویسنده مهمان یا اسپمر پنهان؟
پست مهمان و مزایای آن

با توجه به موتور های جستجوگر بسیاری از وبلاگ نویسان تلاش می کنند با ارسال مطلب در سایت ها و وبلاگ های پر بازدید امتیاز بالایی از این موتورهای جستجوگر بدست آورند. و آن را یک امر مهم می دادند چرا که بیزینس پر سودی با خود همراه دارد چون که هم برای کاربر بهره دارد و هم برای نویسنده. نام نویسنده بر سر زبان ها می افتد و باعث افزایش لینک خوردن و افزایش بازدیدکننده وبلاگ می شود .

نویسنده مهمان یا اسپمر پنهان؟

در این مقاله از طراحی سایت تلاش نموده ایم که راه کار هایی جهت یافتن سایت های مطلوب برای نویسندگی مهمان تهیه کرده ایم. از نظر گوگل تبادل لینک و خرید بک لینک روش های فریبنده و اسپم هستند. بارگذاری مقالات در سایت های معتبر به عنوان نویسنده مهمان برای لینک طبیعی و تبلیغات صحیح رواج زیادی پیدا کرده است.

یک ویدئو از مت کاتس قرار دادیم که درباره ی روش جدید اسپم صحبت می کند. به نظر شما علت این روش نوین استفاده ی بیش از حد بلاگ نویسان از نویسندگان مهمان و اشتراک مقالات تکراری در سایت های مختلف نیست؟ استفاده از پست مهمان اگر در حد معقول و استاندارد باشد ایرادی ندارد چه بسا برخی از سایت های معتبر دنیا بخشی برای این نویسندگان تخصیص داده اند.

نبایدها برای پست مهمان

مت کاتس نکاتی در باره ی نباید های پست مهمان بیان می کند که عبارت است از:

برای افزایش کاربران و رونق بیزینستان فقط از مقاله های مهمان استفاده نکنید.
فقط در چند سایت محدود فعالیت کنید و مقاله بنویسید.
یک مقاله را در چند سایت گوناگون ارسال نکنید.
از تغیر دادن برخی کلمات و جابجا کردن پاراگراف ها و ارسال آن ها بعنوان مقاله مهمان خوداری کنید.
هدف از نوشتن مقاله انتشار اطلاعات جدید و مفید به کاربران است. هر فردی در چند زمینه ی مشخص تخصص و علم دارد و یک نفر در همه ی زمینه ها نمی تواند فعالیت کند و مقاله تهیه کند. مگر این نیت شما تولید محتوا به منظور افزایش لینک های سایت باشد.

ترکیب چند مقاله و ارسال مطلب جدید

یکی از راهکارهایی که کاتس به آن اشاره کرد جمع آوری چندین مقاله و عرضه آن با نتایج جدیدو یک جمع بندی مطلوب. فراموش نکنید که رضایت کاربران اهمیت بسیار بالایی دارد و تمام تمرکز خود را بر روی موتورهای جستجو گر قرار ندهند.
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
Exact Match Domain چیست؟
گوگل برای این که به سایت ها رتبه دهد از پارامتر های مختلفی برای این منظور استفاده می کند و به سایت ها امتیاز می دهد. EMD که مخفف Exact Match Domain است یکی از پارامتر های معیاری گوگل است که می خواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

EMD به معنای معرفی دامنه با همان نامه واژه کلیدی است. برای مثال دومین sitedesgin-co.com ترجمه انگلیسی واژه کلیدی طراحی سایت است و باعث کسب امتیاز مثبت می شود. لازم به ذکر است که این مطلب از سمت گوگل اعلام نشده و بر اساس تجربه ی متخصصان سئو بیان شده است.

Administrator\files\UploadFile\exact-match-domain-update.jpg

نکات مهم EMD

بسیاری از افرادی که در حوزه ی سئو فعالیت می کنند اغلب موارد را که به انتشار میرسانند بر اساس تجربه های خودشان بیان می کنند . برای مثال بسیاری از سئو پردازان باور دارند که اگر سایتی را بر روی سروری قرار دهند که بر روی ان سرور تعداد کمی سایت قرار داشته باشد آن سایت بهتر نتیجه می دهد این موضوع و عمل حرف غلطی نیست اما به علت تاثیر پارامتر دیگری این اتفاق می افتد چرا که هر چه تعداد سایت بر روی سروری بیشتر باشد آن سرور کندتر عمل می کند و برای گوگل تعداد سایت ها هیچ اهمیتی ندارد و پارامتری برای بررسی این موضوع در نظر نگرفته است و تنها به سرعت بارگذاری سایت و صفحات سایت اهمیت می دهد.

افراد زیادی در رابـ ـطه با EMD مقاله ارائه داده اند و موثر بودنش را تایید کرده اند. ما نیز بر اساس تجربه متخصصین سئو شرکت طراحی سایت مبنا بر این باوریم که ایجاد دومینی با استفاده از واژه ی کلیدی سبب خواهد شده که کاربران بیشتر به سوی آن جذب شوند و بر روی آن کلیک کنند و این موضوع بر روی CTR نیز تاثیر بسزایی دارد برای همین موضوع دومین هایی که با استفاده از واژه کلیدی معرفی و ثبت شده اند پیشرفت چشمگیر تری خواهند داشت.
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
پینگ بک
حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که مقاله ای را بنویسید و در سایت خود قرار دهید و بعد از چند وقت متوجه شوید کسی دیگر مقاله کپی شده ی سایت شما را در صفحه سایت خود قرار داده است و حق وحقوق شما را رعایت نکرده است.

برخی از افراد که مطالب کپی در سایت خود قرار می دهند فراموش می کنند لینک ها را پاک کننده و از سایت آن ها لینک ورودی به سایت منبع زده می شود.پس هیچگاه فراموش نکنید که از لینک ها در مطالبتان استفاده کنید چرا که سبب جلو گیری از کپی مطالبتان می شود.

Administrator\files\UploadFile\pingback.jpg

لینک پینگ بک چیست؟

یک نوع لینک است که به وسیله ی آن قادر به ارسال یک سری اطلاعات هستید. مثلا میتوانید یک ایمیل بفرستید یا یک وارد صفحه ای از سایت خود شوید که دارای اطلاعات ویژه ایست! به این ترتیب شخص کپی کننده را می توانید ردیابی کنید و یا اینکه اگر مقالات شما در سایت های اسپم شده قرار گرفته باشد می توانید از جلوی انتشار آن را بگیرید.

ابزار های رایگان وبلاگ نویسی مانند وردپرس و سیستم های مدیریت محتوا مانند جوملا امکان ایجاد پینگ بک را در خود دارند. ماهیت اصلی پینگ بک یک درخواست xml است که با ارسال آن به آدرس مد نظر خواهید دریافت چه سایت هایی مقالات شما را انتشار داده اند
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
تکنیک های سئو سیاه : کلوکینگ
Cloacking یکی از مشهورترین روش های سئو سیاه است که از جمله روش های اسپم گوگل نیز به حساب می آید. در این روش یک مطلب برای گوگل و دیگر موتور های جستجوگر به یک شکل و برای کاربران به شکل دیگری نمایش داده می شود.

شاید برا شما هم اتفاق افتاده باشد هنگامی که در گوگل کلمه ای مانند طراحی سایت را جستجو کرده باشید و در 10نتایج اول یکی از سایت ها را انتخاب می کنید ولی به جای مطلب طراحی سایت با بنرهای تبلیغاتی مواجه میشوید! علت این است که زمانی که روبات خزنده گوگل به آن سایت مراجعه می کند وبمستر آن سایت اطلاعات طراحی سایت را به روبات نشان می دهدو این اطلاعات در گوگل ایندکس می شود اما هنگامی که افراد و کاربران کلمه طراحی سایت را جستجو می کنند به آن سایت هدایت می شوند و با بنر های تبلیغاتی مواجه میشوند!

برای همین است این روش جز تکنیک های سئو سیاه محسوب می شود و گوگل به صورت جدی با این دسته از سایت ها برخورد میکند. افرادی نیز با استفاده از این روش سایت هایی با پیج رنک تقلبی می سازند تا بتوانند وارد بیزینس لینک شوند و لینک بفروشند. طریق کار این روش این گونه است که هنگامی موتور خزنده وارد این سایت ها می شود رنک واقعی آن ها را دریافت می کند ولی در زمان ورود کاربر به دامنه سایت تصور می کنند که این سایت از پیج رنک بالایی برخوردار است در صورتی که اینگونه نسیت.



روش های گوناگونی برای ایجاد کلوکینگ وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی دو نوع از رایج ترین آن ها اشاره می کنیم.

گوگلینگ (Googling):

در این روش سایت اقدام به جمع آوری مطلب و اطلاعات از طریق گوگل می کند برای انجام این کار یک عبارت خاصی را در گوگل جستجو کرده و نتایج به دست آمده را در سایت خود نشان می دهد به این ترتیب سایت چگالی محتوای صفحات خود را افزایش می دهد و آن را با دیگر قسمت های سایت ترکیب می کند و قادر به فریب دادن گوگل می شود ورتبه خود را افزایش می دهد.

در حقیقت این دسته از سایت ها هیچ محتوای با ارزشی ندارند و محتوای خود را از گوگل و سایر وب دایرکتوری ها بدست می آورد که در گوگل با این روش بسیار مخالف می باشد و به مقابله با آن پرداخته است اما هنوز هم وبمسترانی هستند که از این روش استفاده می کنند.

IP Delivery:

در این روش سایت بر پایه ی موقعیت جغرافیا یی کاربران اطلاعات گوناگونی نمایش می دهد مثلا زبان سایت بر اساس IP کاربر تغییر یابد، تعدادی از آن ها مورد اسپم شدن قرار می گیرند. استفاده از این روش هم برای وبمستر و هم برای ربات خزنده به وجود می اورد که نتیجه اش عدم بازدهی سایت می شود. اگر URL ثابت باشد راه کاملا برای ورود موتور خزنده مسدود میشود و خودتان بهتر میدانید چه عواقبی برای طراحی سایت در پی خواهد داشت
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
رابـ ـطه سئو و AJAX
AJAX از تکنیک های جاوا اسکریپت است که برای ایجاد تغییرات داده های صفحه به صورتی که کاربر به ارتباط بین محتوای صفحه با سرور پی نبرد و سرعت کند را تجربه نکند. زمانی که AJAX تولید شد در دنیای اینترنتی انقلابی بوجود آورد و مشکلاتی نظیر کندی نمایش صفحه سفید در زمان بار گذاری کردن از بین برد از این رو سرعت رشد و توسعه اش افزوده شد. امروزه بسیاری از وبمستران از این تکنیک بهره می برند.

مشکل استفاده از AJAX

زمانی که از تکنیک AJAX استفاده می شود اطلاعات موجود توسط موتورهای جستجوگر قابل رویت نمی باشد در نتیجه صفحات ایندکس نمی شوند. پس باید بین ایندکس شدن صفحات و سرعت یکی را برگزینیم اما زمانی مجبوربه انتخاب یکی در طراحی سایت میشویم که اطلاعات برایمان ارزش محتوایی داشته باشد.
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
مهمترین روش های سئو سیاه که هرگز نباید استفاده کرد
همانطور که می دانید سئو سیاه روشی غیر قانونی است که گوگل به صورت جدی با آن برخورد می کند وبمسترانی که از هزار و یک روش می خواهند گوگل و کاربران را برای بازدید بیشتر فریب بدهند.

جالب اینجاست که برخی از وبمستران سئو سیاه را به دیگر وبمستران تازه وارد آموزش می دهند و آن را امری عادی تلقی می کنند. شاید آن وبمستر تازه کار سایت تازه تاسیس خود را بتواند به رنکینگ مد نظر خود حتی بیشتر از آن برساند آما فراموش نکنید که باد آورده را باد می برد! پس بهتر از همان ابتدا از تکنیک های سئو سفید استفاه کنیم با آنکه دیرتر و سختر به نتیجه میرسد اما از پایداری بسیار زیادی برخوردار است و در صورت تغییر الگوریتم گوگل سایت شما در امنیت سیر می کند


در این مقاله به معرفی مهمترین روش های سئو سیاه که هرگز نباید استفاده کرد میپردازیم :

Keyword stuffing (تراکم بیش از حد کلمه کلیدی)

متاسفانه برخی از مدیران سایت جدا از آنکه بین برچسب و کلمات کلیدی فرقی قائل نمی شود یک لیست بسیار طولانی از کلمات کلیدی تهیه می کنند. که این کار یک نوع سئو سیاه به حساب می آید.

Doorway Pages (صفحات کاذب و یا راهرو)

تنها استفاده صفحاتی که وجود خارجی ندارند برای انتقال کاربر به صفحه اصلی سایت می باشد. به زبان ساده تر کاربر یک کلمه کلیدی خاص را در موتور جستجوگر سرچ میکند و در نتایج آورده شده با این صفحه مواجه میشود و بلافاصله پس از کلیک بر روی عنوان سایت به جای آنکه وارد صفحه مد نظر شود وارد سایتی نا مربوط می شود.

Create back link with wrong method (ساختن بک لینک به روش اشتباه )

برای ایجاد بک لینک شیوه های زیادی وجود دارد اما استفاده از برخی بک لینک هایی که به صورت غیر عادی ایجاد شده اند ممکن است بر سئو تاثیر مخربی بگذارد. مثلا با وارد شدن به یک سایت، در قسمت نظر دهی یک لینک به سایت خود ایجاد کنید. البته با استفاده از nofollow این کار ممکن نمی باشد اما کارهایی نظیر لینک گذاری در قسمت نظر دهی کاری اشتباه است.

Invisible text (نوشته پنهان)

از دیگر روش های فریب دادن گوگل ایجاد یک متن مخفی در صفحات سایت است.

با آنکه گوگل اقدامات فراوانی برای برخورد با سئو کاران کلاه سیاه انجام میده اما باز هم افرادی هستند برای کسب منافع کوتاه مدت از نقاط ضعف گوگل سئو استفاده کنند.

سئو وبهینه سازی سایت یکی از مهمترین مراحل طراحی سایت است. همانطور که گوگل اشاره کرده است "برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات سئو و بهینه سازی سایت را مطالعه کنید" و هرگز بدون تحقیق اعمالی را که در سایت ها می خوانید ویا دیگران به شما توصیه می کنند را انجام ندهید.
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
CTR چیست؟ و چه تاثیری بر سئو دارد؟
در این مقاله از طراحی سایت قصد داریم در مورد CTR اطلاعاتی را ارائه دهیم. CTR یا Click Through Rate از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتایج جستجو بدست می آید. اگر CTR هرچه مقدار بیشتری را نمایش دهد بیانگر آن است که نتایج نشان داده شده برای کاربران مطلوب تر بوده است. برای همین است موتور های جستجو کننده CTR را یکی از معیار های خود برای تعیین رتبه سایت قرار داده اند چرا که هرچه کلیک بر روی نتیجه ای بیشتر باشد احتمالا نتیجه مناسب تری باید داشته باشد

فرض کنید سایت X با جستجوی کلمه کلیدی Y روزی 1000 بار در نتایج جستجو موتور مرورگرهها نمایش داده می شود و 100نفر بر روی آن نتیجه کلیک می کنند. با توجه به فرمول محاسبه بالا CTR آن برابر با 0.1 است. اما اگر به جای 100 نفر 200 نفر در روز کلیک داشته باشد CTR برابر با 0.2 خواهد بود.

محققان استرالیایی برای درک بهتر این موضوع و پی بردن به تاثیر CTR بر سئو آزمایشی به صورت زیر ترتیب داده اند.

در طی دو هفته از 100 نفر محقق خواسته شد که کلمه کلیدی خاصی را جستجو کنند و بر سایت خاصی از نتایج کلیک کنند و CTR آن سایت را بالا ببرند. آگر گوگل معیار CTR را در امتیاز دهی و رتبه بندی خود تاثیر دهد باید نتایج را جابجا کند.

همانطور که انتظار می رفت رتبه سایت کلیک شده به سرعت جایگزین سایت رقیب شد. البته ناگفته نماند که معیار های دیگری نیز در این بررسی تاثیر گذار بوده است و نمی توان فقط تاثیر یکی از معیار ها را اندازه گیری کرد.
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
تاثیر تغییر آدرس URL بر سئو
تاثیر تغیر آدرس URL بر سئو از جمله سوالات متداولی است که در میان وبمستران در طراحی سایت مطرح می شود. پیش می آید که وبمستر سایتی بخواهد آدرس URL سایت و صفحات سایت را تغییر دهد، در این لحظه باید عکس العمل گوگل را با برخود با این تغییر بررسی کنیم.

برای گویا تر کردن مقاله مثالی برای شما می زنیم: فرض کنید در لینک ها بجای استفاده از Space ، دش را جایگزین و استفاده کنیم در این صورت آیا گوگل این را جز تغییرات آدرس URL به حساب میاورد و تمامی عملیات و قعالیت های بهینه سازی انجام شده از بین می رود؟

بررسی عکس العمل گوگل در برخورد با تغییر آدرس URL

اتفاقی که در هنگام تغییر آدرس سایت رخ می دهد این است که ربات خزنده گوگل در زمانی که می خواهد وارد سایت شما بشود با تعداد زیادی از خطا 404 روبرو می شود روبات پس از مواجه شدن با چنین اتفاقی تمام صفحات ایندکس شده سایت شما را به سرعت حذف می کند که باعث افت بسیار شدید رتبه سایت شما در نتایج گوگل می شود. از سوی دیگر تمامی بک لینک هایی که از سایر سایت های اینترنتی در میگرفتید ضایع می شود که باعث ضرر و زیان جبران ناپذیری میشود.

Administrator\files\UploadFile\writing-url.jpg

اما در برخی مواقع مدیر سایت مجبور به تغییر آدرس URL سایت خود می شود که ما به این افراد پیشنهاد می کنیم که از تغییرات اصولی استفاده کنند و از آسیب های جدی این تغییر جلو گیری کنند.

استفاده از redirect 301:
با استفاده از این شما می توانید تمامی آدرس های صفحات قبلی سایت خود را به آدرس جدید انتقال دهید و روبات خزنده را از این تغییرات آگاه سازید تا روبات خزنده نیز آدرس جدید را با آدرس قبلی جابجا کند.



استفاده از کد Canonical:
با استفاده از این کد هم میتوان روبات خزنده را از تغییر آدرس URL سایت آگاه ساخت.

بیشتر موتورهای جستجوگر روش اول یعنی استفاده از redirect 301 را پیشنهاد می کنند فراموش نکنید استفاده از هر دو روش باعث بروز حوادثی جبارن ناپذیری برای سایت می شود.
 

سیده آمین ارمان

کاربر ویژه
عضو انجمن
10/5/16
1,733
21,045
696
البرز
بهینه سازی فایل های CSS
از آنجایی که همه چیز بر روی سئو سایت تاثیر گذار است تردید نکنید که CSS و فایل های آن نیز تاثیرات خود را بر سئو سایت می گزارد.


قبلا اشاره کرده بودیم که گوگل محتوای فایل های CSS و جاوا اسکریپت های خارجی را ایندکس نمی کند. این بدان معنا است که در صورت استفاده از فایل های خارجی برای جاوا اسکریپت و CSS سایت باعث کش شدن این فایل ها در مرورگر و افزایش لود شدن صفحات سایت می شود همچنین چگالی اطلاعات صفحات را افزایش می دهد. پس به نفعمان است این دستورات را به صورت کلاس یا سلکتور تعریف کنیم و در فایل خارجی استفاده کنیم.

موضوع بعدی که حائز اهمیت است سرعت بارگذاری اطلاعات سایت است. برای افزایش سرعت بارگزاری اطلاعات سایت میتوان فواصل خالی مابین فایل ها را حذف کرد و همچنین با از بین بردن اطلاعات غیر ضروری مانند کلاس هایی که در سایت استفاده نمی شود میتوان بهینه سازی کرد.

برای این کار ما سایت excssive.com را به شما پیشنهاد می کنیم. شما می توانید در این سایت فایل های css خود را مرتب کنید و در یک صفحه مشخص قرار دهید و بعد آن را به سایت بدهید ودر نهایت یک فایل فشرده و متراکم پس بگیرید. این اقدامات تاثیر چشم گیری برکاهش پهنای باند سایت شما خواهد داشت.

فراموش نکنید هرچه کد کمتری در قالب باشد سئو بهتری خواهید داشت.برای این منظور می توانید از دستورات CSS استفاده کنید. طراحی سایت بدون استفاد از جدول باعث افزایش چگالی اطلاعات صفحات سایت می شود به همبن دلیل است در سال های اخیر استفاده جدول برای طراحی وب سایت منسوخ شده است.

با استفاده از دستورات ساده CSS3 می توانید عملیاتی را قبلا مجبور بودید برای انجام و اجرای آن از کلاس ها ی مختلفی استفاده کنید آن ها را با یک دستور انجام دهید.