نگاه دانلود :

تبلیغات

سفارش تبلیغات

سلامتی؛ ارمغان میوههای کمتر شناخته شده

شروع موضوع توسط MILAD_A ‏3/7/15 در انجمن دارو و تغذیه

  1. MILAD_A

    MILAD_A کاربر ممتاز عضو انجمن

    27,957
    17,300
    امتیاز:
    886
    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/70
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تجریش
    [h=2][/h] مجموعه: تغذیه سالم


    اگر اهل میوه خوردن هستید، سبد میوه منزل شما بیشتر از چه نوع میوههایی پر میشود؟ سیب، نارنگی، پرتقال، لیموشیرین یا میوههایی مثل خربزه، هندوانه، طالبی و... یا ترجیح میدهید بهجای خرید چند قلم میوه ثابت گاهی تنوعی در سبد میوهتان بدهید و سراغ میوههایی مثل خربزه خاردار، پاپایا، کامکوات و... بروید؟ این بار پروندهای درباره ویژگیهای چند میوه خاص داریم. این میوهها هرچند تازه وارد بازار میوه ما شده، ولی بزودی بیش از گذشته آنها را در سبدهای میوهمان خواهیم دید. [​IMG]
    پاپایا؛ کدو تنبل میوهای
    این میوه از نظر ظاهری شبیه کدو تنبل، اما از نظر اندازه از آن کوچکتر است. رنگ پوست آن سبز ـ زرد و گوشت آن نارنجی ـ زرد بوده و داخل آن دو ردیف تخمه قهوهای تیره وجود دارد. داخل این میوه حفره ستارهایشکلی وجود دارد. زردبودن پوست آن نشان میدهد میوه رسیده است. پاپایا یا پاپای، بومی مکزیک و مناطق سرخپوستنشین آمریکاست. این میوه نیز مدتی است وارد بازار میوه ما شده است.
    1) پرکالری نیست: هر عدد پاپایا حدود 157 گرم وزن دارد و مقدار کالری آن 67 کیلو کالری است. این میوه خیلی پرکالری نیست، بنابراین میتوان این میوه را باخیال راحت میل کرد. 2) رفیق پوست: پاپایا باعث شفافشدن پوست صورت میشود. بنابراین مقداری از میوه رنده شده و گذاشتن آن روی پوست صورت باعث شفافشدن پوست، رفع آکنه و از بین رفتن جوشهای سرسیاه رفیق میشود. دلیل آن نیز آنتیاکسیدان موجود در این میوه است. 3) تسهیل گردش خون: هر عدد پاپایا حاوی 159 درصد ویتامین C است. بنابراین خوردن آن باعث استحکام دیواره رگها میشود. این مساله باعث جلوگیری از سفتشدن دیواره رگها، تسهیل گردش خون و جلوگیری از بروز سکته قلبی و مغزی میشود. 4) دوست چشم: هر عدد پاپایا 29 درصد ویتامین A دارد. بنابراین مصرف آن باعث حفظ سلامت چشم میشود. 5) مهربان با گوارش: این میوه حاوی آنزیم هضمکننده پروتئینهاست. به همین دلیل اگر بعد از خوردن غذای گوشتی کمی پاپایا نوشجان کنید، هضم پروتئینها آسان میشود. این میوه حاوی دیگر آنزیمهای هضم و جذبکننده موادغذایی بوده و از آنزیم این میوه در تهیه آدامس استفاده میکنند. 6) افزایش اشتها: این میوه مخصوص افرادی است که اشتها ندارند. دلیل آن هم طعم خاص این میوه است. طعم ترش این میوه دلیل اصلی افزایش اشتهاست. علاوه بر این که اضافهکردن کوبیده برگهای پاپایا به آب گرم و نوشیدن محلول آن باعث افزایش اشتها میشود. استفاده از برگهای پاپایا و میوه آن باعث کنترل نشانههای پیش یائسگی هم میشود. 7) همراه قلب: پاپایا حاوی آنزیم فعال فیبرین است. وجود این آنزیم مانع لختهشدن خون شده و از بروز سکته قلبی جلوگیری میکند. به اینترتیب خوردن پاپایا برای زنان بعد از پنجاه سالگی و برای مردان بعد از چهل و پنج سالگی توصیه میشود. 8) مانع اسهال: این میوه حاوی آنزیمهای ضدانگل و ضدآمیب است. بنابراین در صورت ابتلا به اسهال ناشی از این عوامل، خوردن پاپایا میتواند به کنترل اسهال از طریق از بین بردن این عوامل بیماریزا کمک کند. 9) دوست معده: در افراد مبتلا به ریفلاکس و افرادی که بهدلیل اختلالات عصبی دچار افزایش ترشح اسید معده هستند، خوردن پاپایا میتواند این حالتها را کنترل کند. این میوه برای افراد مبتلا به مشکلات معده بسیار مفید است. 10) دشمن سرطان: این میوه منبع انواع آنتیاکسیدانها مانند کریپتوگزانتین، گزانتین، لوتئین، بتاکاروتن و نارنجین است. بنابراین مصرف این میوه مانع ابتلا به بسیاری از سرطانها میشود. این میوه حاوی کاروتن هم است؛ بنابراین مصرف آن مانع ابتلا به سرطان پوست و ریهها میشود.ـ شکل مصرف: بهصورت میوه، همراه سالاد، دسر و نوشیدنی. [​IMG]
    خربزه شاخدار؛ با طعم لیمو و موز
    خربزه شاخدار یا خاردار (Horned Melon) تحفه استوایی است که همراه مسافران به کشور ما آمد. رنگ پوست آن نارنجی ـ کرم است که برجستگیهای خارمانندی از جنس پوست میوه روی آن دیده میشود.این میوه از خانواده خیار است. اگرچه هنوز آن را بهوفور نمیتوان در میوهفروشیها دید، اما این میوه تا چند سال آینده جایش را بین مردم ما بازخواهد کرد بهشرطی که طعم خاص آن ـ که بین موز و لیموست ـ با ذائقه مردم ما هماهنگ شده و البته مردم هم با خواص آن بیشتر آشنا شوند.
    1) کم کالری، پرآب: هر عدد خربزه شاخدار برابر با 209 گرم و کالری آن برابر با 91 کیلوکالری انرژی است، بنابراین میتوان گفت این میوه چندان پرکالری نیست. داخل این میوه سبز شفاف بوده و کمی حالت ژلهای دارد و این نشان میدهد میزان آب آن زیاد است. تخمهای داخل آن شبیه کدوست. بنابراین مصرف آن برای رفع تشنگی مناسب است. 2) همراه قلب: میزان پتاسیم هر عدد خربزه شاخدار 257 میلیگرم و میزان سدیم آن 4 میلیگرم است. بنابراین خوردن آن به عملکرد بهتر قلب کمک میکند. به این دلیل که عملکرد پمپ سدیم ـ پتاسیم قلب را تنظیم میکند. 3) دوست گیاهخواران: این میوه برای گیاهخواران مفید است. به این دلیل که هرعدد از آن حاوی 7/3 گرم پروتئین است، بنابراین با مصرف آن میتوانید بخشی از نیاز بدن به پروتئین را تامین کنید. 4) تنظیمکننده قند: مغز برای فعالیتش نیازمند گلوکز است. هر عدد خربزه شاخدار حاوی 16 گرم گلوکز است. بنابراین مصرف آن میتواند نیاز بدن به گلوکز را تامین کند. 5) افزایش عملکرد چشم: هر عدد از این میوه حاوی 6 درصد ویتامین A است. بنابراین مصرف آن به عملکرد بهتر چشم کمک میکند. علاوه بر این که ویتامین A به لطافت پوست نیز کمک میکند. به همین دلیل میتوان کمی از این میوه را روی پوست صورت مالید. 6) مانع کمخونی: خربزه خاردار سرشار از آهن است. هر عدد از این میوه حاوی 13 درصد آهن است، بنابراین مصرف آن مانع کم خونی میشود. ـ شیوه مصرف: بهعنوان میوه، همراه سالاد یا تهیه دسر از این میوه. [​IMG]
    کامکوات؛ بچه نارنگی
    درختچههای این میوه ابتدا در شمال کشور سروکلهشان پیدا شد. میوههای آن بهدلیل اندازه و رنگ نارنجی ـ زرد آن جلب توجه میکرد؛ بویژه این که میشد آن را با پوست خورد! کامکوات از خانواده نارنگی است.طعم آن کمی از نارنگی شیرینتر است و چون آن را همراه پوستش میخوریم، طعم تند خاصی هم همراه آن میشود. این میوه در همه میوهفروشیهای کشورمان بویژه در شمال و جنوب کشور وجود دارد.
    1) کمکالری، پرآب: این میوه پرکالریای نیست. هر عدد ازاین میوه حاوی 13 کالری انرژی است و وزن متوسط آن بین 15 تا 19 گرم است. با خوردن چند عدد از آن نیاز به آب تا حد زیادی تامین میشود. 2) تمیزکننده رگها: این میوه فقط حاوی 2/0 درصد چربی است.ازطرفی هر عدد از آن حاوی 13 درصد ویتامین C است. بنابراین مصرف آن میتواند نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند و دیواره رگها بویژه مویرگها را استحکام ببخشد. به این ترتیب بدن در مقابل رسوب چربی در رگها بیمه شده و خطر سکته قلبی و مغزی کاهش مییابد. ضمن این که ویتامین C موجود در آن مانع رسوب چربی در رگها میشود.

    3) دوست دستگاه گوارش: از آنجا که این میوه با پوستخورده میشود، میزان فیبر آن بالاست. هر عدد از این میوه حاوی 2/1 فیبر است. با خوردن این میوه عملکرد گوارش بهبود پیدا کرده و خطر ابتلا به یبوست تاحد زیادی از بین میرود.
    4) تنظیمکننده قلب: هر عدد کامکوات حاوی 35 میلیگرم پتاسیم و دو میلیگرم سدیم است. بنابراین خوردن آن پمپ سدیم ـ پتاسیم قلب را تنظیم کرده و به این ترتیب آهنگ ضربان قلب تنظیم میشود. 5) دشمن سرطان: رنگ نارنجی این میوه نشان میدهد سرشار از آنتیاکسیدان نارنجین است، بنابراین مصرف آن مانع ابتلا به سرطان میشود. ـ شیوه مصرف: بهصورت میوه، همراه با سالاد، مربا، ترشی و دسر. [​IMG]
    آووکادو؛ چرب اما مفید
    این میوه تخممرغیشکل و پوست آن سبز تیره و براق است. گوشت میوه، شیری مات است و یک هسته چوبی بزرگ هم داخل آن وجود دارد. در بعضی کشورهای آفریقایی از این هسته بزرگ وسایل تزئینی مانند گردنبند درست میکنند. این میوه مزه خاصی ندارد و به همین دلیل بعضی آن را دوست ندارند. پیشنهاد میشود برای این که از فواید این میوه بهرهمند شوید، آن را همراه سالاد مصرف کنید.
    1) آشنای رگها: هر عدد آووکادو حاوی 234 کیلو کالری انرژی است و میزان چربی کل آن برابر با 21 گرم بهازای هر عدد میوه است، اما نکته مهم این است که میزان چربیهای تک اشباعی این میوه برابر 14 گرم بوده و میزان کلسترول آن صفر است. بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا بسیار مفید بوده و مانع رسوب چربی در دیواره رگها میشود. 2) دوست قلب: هرعدد آووکادو حاوی 708 میلیگرم پتاسیم است. بنابراین خوردن آن به کاهش فشار خون کمک میکند. کنترل فشار خون یکی از راهکارهای کمک به حفظ سلامت قلب است. این میوه از نظر میزان پتاسیم، بالاتر از میوههایی مانند توتفرنگی، کیوی و موز ایستاده است. 3) همراه تپلها: بعضی علاقه خاصی به خوردن کره و مربا، کره و عسل و حتی نیمروی کرهای دارند، اما کره یکی ازخوراکیهایی است که باعث اضافه وزن میشود. برای این افراد پیشنهاد بهتری داریم و آن خوردن نان و آووکادو همراه با کمی جوانه گندم یا ماش بهعنوان صبحانه است. برای این کار کافی است یک عدد نان تست را برداشته و یک برش آووکادو و کمی جوانه گندم یا ماش روی آن بگذارید. لقمه سلامت شما آماده است. این لقمه نیاز بدن افراد دچار اضافه وزن را به چربی سالم تامین میکند. 4) دشمن سرطان: آووکادو، سرشار از آنتیاکسیدان است.به این دلیل که حاوی مقدار زیادی ویتامین A و C است. بنابراین مصرف آن بهصورت میوه، همراه سالاد، همراه با ماست و... نیاز بدن به آنتیاکسیدان را تامین کرده و باعث از بین بردن رادیکالهای آزاد، اصلیترین عامل ابتلا به سرطان میشود. مصرف روزانه نصف آووکادو نیاز بدن به آنتیاکسیدان را تامین میکند. 5) دوست پوست: این میوه حاوی آنتیاکسیدان است. از طرفی مقدار آب میوه زیاد است. بنابراین میتوانید با یک چهارم آووکادوی رنده شده، دو قاشق ماست و یک قاشق عسل ماسک مرطوبکننده صورت تهیه کنید. این ماسک باعث تامین رطوب پوست میشود. به این ترتیب پوست شاداب میشود و چروک نمیخورد. 6) دوست دستگاه گوارش: هر عدد آووکادو حاوی 25 درصد فیبر محلول در آب است. بنابراین مصرف آووکادو باعث پرشدن حجم معده شده و سیری زودرس بههمراه دارد. از طرفی فیبر موجود در این میوه به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک میکند. 7) جذبکننده است: این میوه باعث جذب بهتر مواد مغذی موجود در خوراکیهایی میشود که همراه آن خورده میشود. مثلا اگر آووکادو همراه سالادی که حاوی هویج و کلم است مصرف شود، میزان جذب بتاکاروتنوئید موجود در هویج تا 6/13 درصد و میزان آلفا کاروتنوئید موجود در کلم تا3/4 درصد افزایش مییابد. این ویژگی آووکادو ناشی از وجوداسیدهای چرب تک غیراشباعی در این میوه است. ـ شیوه مصرف: به عنوان میوه، همراه سالاد یا خرد شده آن همراه ماست قابل استفاده است.