نگاه دانلود :

تبلیغات

سفارش تبلیغات

پای سفره سحری

شروع موضوع توسط MILAD_A ‏2/7/15 در انجمن دارو و تغذیه

  1. MILAD_A

    MILAD_A کاربر اخراج شده اخراج شده

    27,959
    17,248
    امتیاز:
    886
    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/70
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تجریش
    [h=2][/h] مجموعه: تغذیه سالم


    [​IMG]
    درماه مبارک رمضان توی تاریکی نیمهشب، چراغ خانههای مسلمانان روشن است و رسم خوردن سحری دور یک سفره برپاست. صرف اين وعده نهتنها از تشنگي و گرسنگي زودهنگام روزهدار پيشگيري ميكند بلكه احساس ضعف، خوابآلودگي، از دست رفتن تمركز، سردرد و سرگيجه را از فرد ميزدايد. نكته مهمي كه درباره سحري بايد بدانيد اين است كه انتخاب سهلانگارانه برخي خوراكيها و آشاميدنيها نهتنها فوايد ذكر شده را از روزهدار سلب ميكند بلكه سبب تشنگي، گرسنگي و ضعف شديد او ميشود. ما براي شما توصيههايي داريم درباره اينكه سحرها چه بخوريد تا يك روز كامل در مهماني خداوند متعال سرزنده باشيد. سحري را حذف نكنيد. مهمترين وعده غذايي در ايام ماه مبارك رمضان سحري است، پس حتي اگر اشتها هم نداريد سحري را بخوريد؛ بهخصوص اينكه ماه رمضان امسال در تيرماه است و گرماي هوا، بدن را در شرايط دشواري قرار ميدهد. از پيامدهاي نخوردن سحري عبارت است از: نداشتن تمركز ذهني، تحريكپذيري شديد، ضعف جسمي و كم آبي بدن. پروتئينها
    بيشتر مردم تصور ميكنند مصرف پروتئين هنگام سحر براي يك روز روزهداري بدن را قوي ميكند چرا كه پروتئينها ديرهضم هستند. قبول داريم كه پروتئينها مواد ديرهضمي هستند اما براي هضم به مقدار زيادي آب نياز دارند بنابراين مصرف مقدار زياد گوشت، مرغ و ماهي در سحر بدن شما را كمآب و در طول روز تشنه ميكند.
    روغنهاي بكر
    روغنها آخرين دسته مواد غذايي هستند كه معده را ترك ميكنند؛ بهعبارتي بدن، آنها را خيلي كند هضم ميكند و اين يعني گرسنگي ديرتر. در وعده سحر ميتوانيد از انواع آجيل خام به مقدار متناسب مثلا 2قاشق غذاخوري ميل كنيد يا يك قاشق روغن زيتون، روغن هسته انگور، روغن كنجد، روغن آفتابگردان و روغن كانولا را روي كمي سالاد بريزيد و در وعده سحر ميل كنيد.
    چربيها
    چربيها براي هضم نيازمند زمان زيادي هستند و فرد را بهمدت طولاني سير نگه ميدارند اما در عوض تشنگي زيادي را هم سبب ميشوند. خوراكيهاي حاوي چربي جامد عبارتند از: كله پاچه، خوراكهاي حاوي سسهاي چرب و خامهاي مثلا لازانيا، پاستا، پنيرهاي فرآوري شده، شكلات و شيريني، بنابراين در سحرگاه از مصرف اين خوراكيها خودداري كنيد.
    غلات كامل
    غلات كامل حاوي مقدار زيادي فيبر هستند و ميتوانند تا چندين ساعت در دستگاه گوارش بمانند تا بدن عمل هضم و جذب آنها را انجام دهد؛ اين يعني گرسنگي ديرتر به سراغ روزهدار ميآيد. براي اين منظور ميتوانيد نانهاي سبوسدار به همراه كمي تخممرغ، سبزيجات يا گوشتهاي كمچرب به مقدار محدود براي سحري خود تدارك ببينيد.
    فستفود
    كمتر كسي اين غذاي نامناسب را براي سحري خود انتخاب ميكند اما گاهي افراد مقداري از پيتزا يا ساندويچ خود را از رستوران با خود به خانه آورده و از آنجا كه سحر حوصله آشپزي ندارند آن را براي سحر گرم ميكنند. اين غذاي ناسالم و سرطانزا ضمن داشتن مقدار زيادي نمك و چربي و ايجاد حس تشنگي سبب ترشكردن شما در طول روز ميشود.
    ميوه
    ميوهها حاوي آب، فيبر، كربوهيدرات، ويتامين و مواد معدني كافي براي يك روز روزهداري شما هستند. اگر ميخواهيد در طول روزهداري ديرتر گرسنه يا تشنه شويد، براي خودتان سالاد ميوه درست كنيد، كمي ميوه در ماست كمچرب خرد كنيد يا براي سهولت خوردن حتي ميتوانيد ميوهها را در مخلوطكن بريزيد و مخلوط آنها را در يك ليوان سر بكشيد.
    شيرينيجات
    مصرف مواد قندي و شيريني به مقدار زياد و در يك وعده، باعث بالارفتن ناگهاني هورمون انسولين در خون ميشود. اين هورمون وظيفه دارد قندخون را در بدن پايين بياورد؛ بنابراين افزايش آن بهدنبال مصرف شيرينيجات سبب افت ناگهاني قندخون و ايجاد عوارضي از قبيل سرگيجه، سردرد، بيحالي، پرخاشگري و حتي غشكردن ميشود.
    سرخكردنيها
    بسياري از خانوادهها براي اينكه سحري را سبك بخورند از شب قبل غذاهايي از قبيل ماهي، كوكو و كتلت آماده كرده و سحر آن را سرخ ميكنند. يادتان باشد روش سرخ كردن نهتنها ارزش مواد غذايي را كاهش ميدهد بلكه سبب تشنگي روزهدار ميشود. در عوض ميتوانيد غذاهاي پختني از قبيل دلمه را براي سحر حاضر كنيد.
    كنسروها
    برخي از خانوادههايي كه وقت كافي براي آشپزي ندارند ممكن است به جاي فستفود از انواع غذاهاي كنسروشده براي سحري خود تهيه و هنگام سحر تنها آن را گرم كنند. انواع كنسروها حاوي مقدار زيادي چربي، نمك و ادويه هستند و درطول روزهداري بهشدت شما را تشنه ميكنند.
    چاي
    برخي خانوادهها عادت دارند در وعده سحر صبحانهاي مفصل بخورند؛ مثلا يك ليوان چاي شيرين به همراه خامه و چندين تكه نان، كره و مربا. اين خوراكيها نهتنها چرب و شيرين هستند و سبب تشنگي فرد ميشوند خود چاي هم با تحريك مثانه سبب دفع آب از بدن و تشنگي ميشود.
    سبزيجات بخارپز
    ميتوانيد انواع سبزيجات را بخارپز و به همراه كمي گوشت سفيد آبپز و آبليمو در سحرگاه ميل كنيد. سبزيجات حاوي مقدار زيادي فيبر هستند و ضمن كمك به دستگاه گوارش از احساس گرسنگي زودهنگام جلوگيري ميكنند. براي اينكه در طول روزهداري ديرتر تشنه شويد بهتر است سبزيجات را خام مصرف كنيد تا آب موجود در بافت آنها به بدنتان برسد.
    نوشابه گازدار
    نوشيدنيهاي گازدار داراي گاز دياكسيدكربن هستند كه ضمن ايجاد نفخ، سبب تكرر ادرار و دفع آب مورد نياز از بدن ميشوند. بنابراين در سحرگاه هرچقدر هم كه تشنه هستيد از اين انواع نوشيدني نخوريد، در عوض كمي آب ليموترش در يك ليوان آب بچكانيد و سربكشيد تا عطشتان برطرف شود. ميوههايي مثل هندوانه هم براي جلوگيري از تشنگي طول روز مناسب هستند.
     
    PARISA_R از این پست تشکر کرده است.