نگاه دانلود :

تبلیغات

سفارش تبلیغات

صنایع دستی مازندران

شروع موضوع توسط @nicedavil ‏26/3/19 در انجمن صنایع دستی

  1. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    از صنایع دستی موجود در استان مازندران می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فراورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسک‌سازی اشاره کرد.

    قالی بافی و گلیم بافی از رشته‌های اصلی و اساسی مازندران نیست ولی در استان بافته می‌شود. در شرایطی که فرش در بعضی مناطق حرف اول برای ابراز وجود دارد تنها شهرت خود را در مازندران به سایر رشته‌ها واگذار کرده‌است و نقشه‌هایی که در مازندران بافته می‌شود مربوط به سایر مناطق است.
     
  2. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    لاک تراشی

    لاک تراشی در مناطق روستایی و جنگلی مورد توجه پیشه وران هنرمندان بوده و انواع سازه‌های آن براساس نیاز زندگی روزمره گسترش یافته‌است. روستاییان ساکن مناطق جنگلی درگذشته بیشترین نیازهای خود را از چوب تهیه می‌کردند و در ساخت لوازم چوبی از مهارت خوبی برخوردار بودند. استادکاران بااستفاده از ریشه و تنه درختان بدون بهره گیری از ابزار کار امروزی ظروف چوبی مانند جوله، کلز، لاک دانه پاش، قند چوله، تنباکو چوله، قاشق، ملاقه، کترا، می‌ساختند. هنر لاک تراشی یک کار ابتکاری است و جنگل نشینان با شناختی که از انواع درختان جنگلی دارند برای ساخت مصنوعات چوبی از ریشه و چوب درختان ویژه‌ای با استفاده از ابزار کار بسیار ابتدایی استفاده می‌کنند. درختانی که از چوب آنها برای این کار بهره می‌گیرند افرا، راش، ملج، توسکا، ممرز، شمشاد، نم دار و انجیلی است. ظروفی که از ریشه درختان ساخته می‌شود سبک تر و در برابر سرما و گرما مقاوم تر است ترک بر نمی‌دارد و در اثر ضربه به سادگی نمی‌شکند لاک تراشان معتقدند ظروفی که از ریشه درختان تهیه می‌شود، اگر خوب نگه داری شود عمر مفید آنها دست کم بالای صد سال خواهد بود.
     
  3. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    حصیر بافی

    حصیر بافی در برخی از روستاهای استان مازندران به ویژه در غرب استان رایج است. در مازندران از نوعی حصیر به نام «کوب» برای زیر انداز استفاده می‌شود. برای بافت «کوب» از گیاهان خود رو چون «گاله» و «واش» که در باتلاق‌ها و اب بندان‌ها می‌روید بهره می‌جویند.
     
  4. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    گلیم بافی

    گلیم بافی نیز یکی از دیگر صنایع دستی و سنتی استان محسوب می‌شود. در حال حاضر در بیشتر روستاها و شهرهای استان به این هنر اشتغال دارند. نقوش گلیم اغلب به شکل هندسی است و بافنده با الهام گرفتن از اطراف طبیعت خود، نقش می‌زند. رنگ گلیم نیز بر گرفته از طبیعت پیرامون و غالب رنگ‌های تند و شاد مانند قرمز، نارنجی، کرم، سبز، سرمه‌ای است.
     
  5. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    جاجیم بافی

    در میان دست بافت‌های روستایی، جاجیم از اهمیت بیشتری برخوردار است و کاربردهایی نظیر زیرانداز، پشتی، سجاده رختخواب پیچ، مفرش، پتو، وریه کرسی و... داردو این هنر در بسیاری از مناطق روستایی از جمله «متکازین» از توابع بهشهر بخش دودانگه شهرستان ساری، آلاشت سواد کوه، کجور، نوشهر و کلاردشت چالوس اقبال و توجه‌است. در روستای کوهستانی و ییلاقی متکازین در بخش هزار جریب بهشهر، اصولاً بافت جاجیم توسط زنان صورت می‌گیرد و مردان جز در مرحله تهیه پشم، نقش چندانی ندارند.
     
  6. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    جوراب بافی

    جوراب بافی یکی از صنایع دستی رایج و بومی منطقه‌است که به ویژه در روستای «صالحان» از جمله صنایع دستی اساسی محسوب می‌شود. این صنعت بومی را می‌توان بر مبنای تولید و مصرف آن به جوراب چکمه‌ای یا گردن بلند و گردن کوتاه تقسیم کرد.
     
  7. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    موج بافی

    ماده اولیه موج بافی که به نام‌های «رختخواب پیچ» و «ایزار» نیز معروف است، پشم است. به همین دلیل ارزان و قابل شستشو دارای استحکام، نرم و سبک است. موج بافی به دلیل صفت‌هایی که بر شمردیم، به عنوان هنری فراگیری در گذشته مطرح بود و اکنون میز کم وبیش در این منطقه رواج دارد. امروزه این هنر بیشتر در روستاهای منطقه کجور به جا مانده‌است.
     
  8. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    پارچه بافی

    در گذشته بافت انواع پارچه هاپشمی، ابریشمی و نخی معمول بود. نوعی پارچه ابریشمی که الیجه نام داشت برای دوخت کت زنانه به کار می‌رفت. از پارچه‌های پشمی «چوغا» و «باشلق» برای پالتو استفاده می‌شود. و از شمد که نوعی پارچه خنک و لطیف است در تابستان به جای پتو استفاده می‌شود.
     
  9. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    چنته لفور

    چنته نوعی کیف دسته دار است که در روستای «لفور» از توابع سواد کوه تولید می‌شود برای بافت آن از دستگاه «کرک چال» استفاده می‌شود و مراحل تولید آن مانند جاجیم است با این تفاوت که پس از پایان کار، دوردوزی و گاه با مهره‌های تزیینی و خرمهره تزیین می‌شود.
     
  10. @nicedavil

    @nicedavil کاربر ارزشمند تالار هنر نقاش انجمن

    10,837
    29,262
    امتیاز:
    941
    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    DrEaMeR
    محل سکونت:
    بآبُل
    نمد مالی

    نمد مالی در بیشتر مناطق استان مازندران به خصوص درمنطقه کجور و روستاهای اطراف رامسر رواج دارد. ماده اصلی نمد پشم و گوسفند و به رنگ‌های طبیعی مانند سفید و سیاه و قهوه‌ای و برای نقش اندازی آن از پشم‌های رنگ شده شیمیایی بهره می‌جویند .