نگاه دانلود :

تبلیغات

سفارش تبلیغات

VIP همه چیز درباره شهر سازی «شهرسازی چیست؟»

شروع موضوع توسط TALAYEH ‏15/2/19 در انجمن شهرسازی

  1. TALAYEH

    TALAYEH مدیر تالار زبان عضو کادر مدیریت مدیر تالار کاربر VIP انجمن

    35,512
    104,268
    امتیاز:
    1,376
    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    Scout
    محل سکونت:
    Watchtower
    میدان شهری

    میدان های شهری برای شهروندان تبلور زندگی جمعی آنهاست

    میدان های شهری باید پاسخگوی نیاز زندگی اجتماعی و جمعی آنها در مقیاسی بالاتر از حد محلات باشند. میدان شهری باید بتواند تجمع و کنش بین شهروندان را بارور سازد.
    [​IMG] میدان به محدوده ای ساکن، جمع پذیر ، یکپارچه و دارای زندگی جمعی برای شهروندان گفته می شود. یکی از عناصر اصلی شالوده شهر، به ویژه در شهرهای کهن، میدان های شهری هستند. بسیاری از میدان ها به عنوان سازمان دهنده کالبدی و فضایی عناصر پیرامون خود عمل می کنند(میدان نقش جهان) ولی بسیاری دیگر از میدان ها در شهرهای امروزی تنها نقش ترافیکی داشته و در شبکه حمل و نقل شهری مورد مطالعه قرار می گیرند. این میدان ها که به طور عموم در محل تقاطع شبکه راه ها پدید می آید، در ابتدا جنبه ارتباط دهنده ترافیکی داشته و در صورت سازمان دهی با شکل هندسی و کالبدی منظم، می تواند به عنوان مفصل سازمان دهنده عناصر کالبدی و فضایی پیرامون خود نیز عمل نماید. برخی از میدان های کهن شهری مانند میدان نقش جهان واجد این خصلت بوده اند. بسیاری از میدان های شهری، امروزه به عنوان فضای باز عمومی در شهر مورد استفاده قرار می گیرند(اهمیت نقش پیاده) در چنین حالتی لازم است تدابیر و امکانات لازم مانند فضای سبز، فضای نشیمن، فضای برگزاری مراسم، سرویس عمومی و ... در آن پیش بینی شود.

    یک تعریف از میدان به ما می گوید که: میدان از تجمع خانه ها، دور تا دور یک فضای باز به وجود می آید در تعریف دیگری داریم؛ میدان به عنوان فضای باز شهری در قلب یک منطقه شهری متراکم جای می گیرد، دارای کف سازی بوده و با ساختمان های متراکم محصور شده و خیابان هایی آن را احاطه کرده است و در ارتباط نزدیک با آن واقع می شوند. عناصری در میدان قرار می گیرند که مردم را به طرف خود جذب کنند و ارتباط و تماس بین آنها را تسهیل می کند. تراکم جمعیت در میدان و گره شهری در زیبایی فضا موثر است و فضا را از سردی و بی روحی نجات می دهد.

    میدان به عنوان یکی از اثرگذارترین فضاهای شهری در ذهن شهروندان است تا حدی که به طور معمول ساکنان یک شهر، مناطق مختلف شهرشان را توسط میدان های آن از هم باز می شناسند و ساده ترین راه نشان دادن نشانی به یک غریبه را راهنمایی وی از طریق میدان به عنوان نقطه شاخص شهری می دانند.

    در طول تاریخ بیشتر میدان ها در کنار کارکرد و نقش ارتباطی، زمینه و فضایی برای انجام برخی از فعالیت های مهم اجتماعی و شهری بودند. همه انواع میدان ها از ویژگی کارکردی و کالبدی یکسان برخوردار نبودند بلکه برخی از آنها مانند میدان های عمومی، برخی از میدان های تجاری و بسیاری از میدان ها یا میدان محله ای به عنوان یک فضای مهم شهری، بسیاری از فعالیت ها و فضاهای مهم را در خود جای می دادند. بنابر این همواره نوعی همجواری و[​IMG] پیوند بین فضاهای مهم شهری و این گونه میدان ها وجود داشت.

    میدان یکی از فضاهای باز شهری است که به طور معمول در محل تقاطع چند راه قرار دارد. میدان ها کارکردهای متفاوتی از جمله ارتباطی، اجتماعی، تجاری، ورزشی، نظامی و یا ترکیبی از چند کارکرد مزبور دارند. میدان ها در شهرسازی به معنای مکان فعالیت آگاهانه جمعی و منسجم ورای ساختن چند خانه منفرد می باشند. چنانچه در هند و مصر در سه هزار سال پیش از میلاد و در یونان نیز پانصد سال پیش از میلاد به صورت آگاهانه به وجود آمده اند.



    به تعبیری دیگر، نقش میدان به عنوان فضای عمومی شهر و محله از همان آغاز از مصر باستان تا به امروز، جمع کردن بناها و عناصر شهری و محله ای بوده است و در واقع گردآمدن حول یک فضاست که آن را میدان نامیده اند بدین اعتبار میدان ها نخستین و ارزنده ترین فضاهای شهری هستند. هنگامی که از «آگورا»، «فروم»، «پیاتزا»، «پلازا» و میدان سخن به میان می آوریم، از فضای شهری صحبت می کنیم که دارای فضایی باز و به نسبت وسیع و معین است که کارکردهای متفاوتی از ارتباطی، اجتماعی، تجاری، ورزشی و یا ترکیبی از دو یا چند کارکرد مزبور دارد و به طور خلاصه مکانی برای مراودات اجتماعی، تجمع شهروندان و ارتباطات متقابل بین آنها است.


    برگرفته از:

    تعاریف و نظریات؛ جهانشاه پاکزاد، حسین سلطان زاده ، جیمز موریس، کویین لینچ و رابرت کریکر
    مسعود داوری نژاد و محمدرضا مبهوت،(۱۳۹۲) شناخت فضای شهری، چاپ نخست، انتشارات طحان.
     
  2. TALAYEH

    TALAYEH مدیر تالار زبان عضو کادر مدیریت مدیر تالار کاربر VIP انجمن

    35,512
    104,268
    امتیاز:
    1,376
    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    Scout
    محل سکونت:
    Watchtower
    شهرسازی چیست

    شهرسازی واژهٔ معادل برنامه‌ریزی شهری است که در سیستم دانشگاهی ایران در ردهٔ مهندسی طبقه‌بندی شده است اما معمولا در دانشکدهٔ هنر و معماریارائه می‌گردد. واژه شهرسازی مفهوم ناقصی از برنامه‌ریزی شهری را ارائه می‌دهد و ترجمهٔ نه چندان صحیحی از آن است. تاریخچهٔ ساخت و کاربرد این واژه در فارسی برمی گردد به حضور کارشناسان آلمانی در ایران در دههٔ بیست خورشیدی که در برابر یک واژهٔ آلمانی با همین مفهوم مشابه ساخت و ساز شهر قرار داده شد. نقص این واژه در این است که امر مداخله در شهر را به یک امر فنی و مشابه ساخت و ساز یک سازه تقلیل می‌دهد و جنبه‌های مختلف آن به خصوص سیـاس*ـی، اقتصادی و اجتماعی آن را نادیده می‌گیرد.

    برنامه ریزی شهری در یک تعریف عام عبارتست از مداخله و تنظیم فضا و فعالیت به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان. در کتب درسی دانشگاهی آمده است که مجموعهٔ روش‌ها و تدابیر ارزشمند و مفیدی که متخصصین امور شهری به وسیلهٔ آن شهرها را بهتر می‌سازند، به شهرسازی یا علم تنسیق شهرها شهرت دارد. و یا شهرسازی عبارت است از مطالعهٔ طرح‌ریزی و توسعهٔ شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری. واژه شهرسازی به علت میان رشته‌ای بودن آن، واژه‌ای درست است زیرا گرایش طراحی شهری نیز در مقطع فوق لیسانس در ایران ارائه می‌شود که مباحث زیبایی شناسی و منظر شهری در آن بیشتر از برنامه ریزی شهری به چشم می‌خورد.

    همچنین در مقطع کارشناسی، دانشجویان واحدهای درسی مهندسی آب و فاظلاب و مهندسی ترافیک و جامعه‌شناسی و … را نیز پاس می‌کنند که این نشان از میان رشته‌ای بودن شهرسازی دارد و نمی‌توان نام آن را فقط برنامه ریزی شهری گذاشت زیرا در برنامه ریزی شهری اسکیس و راندو و پرزانته و مباحث زیبایی شناختی کمتر وارد می‌شود و طراحان شهری بر این مباحث مسلط هستند همچنین یک شهرساز باید بتواند کارگروه‌های مختلف را مدیریت نماید و مهندسین رشته‌های مختلف را در یک پروژه متمرکز و کنترل نماید. تخصص‌هایی از جمله طراحی شهری، برنامه ریزی شهری، متخصص gis، نقشه بردار، جامعه‌شناس، مهندس تاسیسات و …
     
  3. TALAYEH

    TALAYEH مدیر تالار زبان عضو کادر مدیریت مدیر تالار کاربر VIP انجمن

    35,512
    104,268
    امتیاز:
    1,376
    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    Scout
    محل سکونت:
    Watchtower
    مناسب‌سازی
    اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادنه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمانهای عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مند شوند.

    محیط قابل دسترس
    یک محیط قابل دسترس جایی است که فرد دارای ناتوانی، استقلال خود را در آن تجربه می‌کند. این محیط، دربرگیرنده ارتباطات، حمل و نقل، فضای کار، فضای تحصیل، مسیرهای آمد و شد، ساختمان‌ها و حتی آگاهی عمومی جامعه است.

    توجه به طراحی‌های قابل دسترس در اقدامات مناسب‌سازی، از حداقل‌ها و ضرورت‌هایی جهت امکان حضور و مشارکت افراد ناتوان در جامعه است که البته می‌تواند مورد استفاده افراد عادی جامعه هم قرار گیرد.

    هدف از قابل دسترس کردن محیط، تأمین فرصت برای همه گروه‌های جامعه در جهت امکان‌پذیری حرکت و جابجایی مستقل در سطح شهر و دسترسی عادلانه و محترمانه به ساختمان‌ها و تجهیزات شهری است.

    فضای قابل دسترس
    فضای قابل دسترس فضایی است که استفاده مستقل کلیه افراد از آن فضا و تجهیزات معماری درون آن امکان‌پذیر باشد و به جز ممانعت‌های ایمنی، امنیتی یا مالکیتی، هیچگونه مانع حرکتی برای دسترسی افراد به آن فضا و حرکت و فعالیت در درون آن وجود نداشته باشد.

    راه قابل دسترس
    ایده “مسیر قابل‌دسترس” یک چارچوب جامع را تهیه می‌کند و روشی است برای خلق محیط مصنوع بدون مانع و قابل استفاده برای همه افراد و نشان می‌دهد چه مقدار نیاز به امکان دسترسی برای افراد دارای معلولیت می‌تواند تأثیرگذار باشد. “مسیر قابل دسترس” از نظر تئوری مسیری است که محیط ساختمان، فضای عمومی و سیستم حمل‌و‌نقل را به هم مرتبط می‌کند.

    حذف موانع (Barrier free)
    بهسازی ساختمانها از طریق حذف موانع به مناسب‌سازی ساختمانها و اماکن اطلاق می‌شود به نحوی که استفاده از آن برای افراد با شرایط فیزیکی دشوار یا افراد دارای معلولیت امکان‌پذیر باشد. شاید بتوان برای مثال از سطح شیب‌داری نام برد که به جای پله یا در کنار آن، برای استفاده افرادی که با صندلی چرخ‌دار حرکت می‌کنند، تعبیه می‌شود.

    محیط بدون مانع در دهه ۱۹۶۰ عنوان شد و رویکرد آن به طراحی، به‌گونه‌ای است که محیط طوری طراحی و ساخته شود که برای افراد دارای معلولیت قابل دسترس باشد.

    طراحی عمومی یا همگانی (Universal Design)
    یعنی ایجاد یک محیط مناسب برای همه مردم با بیشترین استفاده ممکن، بدون نیاز به مناسب‌سازی یا طراحی خاص. طراحی همگانی دیدگاهی است که تاکید بر تفاوت مردم ندارد و طیف وسیع‌تری از راه‌حل‌ها در نظر گرفته می‌شود که به همه کمک می‌کند نه فقط معلولان. در طراحی همگانی تمایزهای دیگر مثل قدرت، هوش، قوه ادراک و ارزش‌ها در نظرگرفته می‌شود. مثلاً در فرودگاه، طراحی همگانی شامل استفاده از علائمی است که قابل فهم برای همه زبان‌ها باشد.





    جمع‌بندی کلی از تعاریف مختلف مناسب‌سازی به صورت زیر است:
    Approachability
    قابلیت دسترسی در محیط خارجی ساختمان، مثل پارکینگ، داشتن دسترسی برای افراد دارای معلولیت که بتوانند به ساختمان برسند.

    Accessibility
    قابلیت دسترسی در فضای ورودی و حرکت آزادانه در ساختمان بدون نیاز به کمک دیگران.

    Usability
    قابلیت استفاده از امکانات و کاربری ساختمان برای افراد دارای معلولیت.
     
  4. TALAYEH

    TALAYEH مدیر تالار زبان عضو کادر مدیریت مدیر تالار کاربر VIP انجمن

    35,512
    104,268
    امتیاز:
    1,376
    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/17
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    Scout
    محل سکونت:
    Watchtower
    وزارت راه و شهرسازی چیست؟اهداف ، وظایف و سرویس های آن چگونه است ؟
    وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارت‌خانه‌های دولت ایران است .نحوه شکل گیری این وزارتخانه به صورتی بود که در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ با رأی مجلس و تأیید شورای نگهبان ، وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شد و وزارت راه و شهرسازی را تشکیل داد.

    این وزارت خانه به ادارات متعددی تقسیم بندی می شود که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز بخشی از آن محسوب می شود .این وزارت خانه امور شهرسازی ، تعیین تکلیف جاده ها ، اداره امور ترابري كشور ، تامين رفاه اجتماعي در زمينه مسكن ، بررسي درباره راه‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ، تعيين مشخصات مجاز وسائل حمل و نقل و غیره را در اهداف و وظایف خود شامل می شود .
    همچنین مراحل گرفتن مجوز و پروانه فعالیت شرکت های حمل کالای بین المللی ، توسط این ارگان دولتی انجام می شود .

    اهداف و وظايف وزارت راه و شهرسازي به تازگی تدوين شده و در مرحله بررسي مي باشد. اطلاعات مربوطه پس از تصويب،‌ در پورتال وزارت راه و شهرسازی درج خواهد گرديد.

    حمل و نقل بین المللی در ابعاد گوناگونی بررسی می شود . از نظر وسیله نقلیه ترابری بین المللی به 4 دسته دریایی ، هوایی ، زمینی و ریلی دسته بندی می شود .

    اما ترانزیت را می توان از منظر سرویس دهنده به کریر ، فورواردر و مالک کالا تقسیم بندی کرد . شرکت های سرویس دهنده روش های ارسال و دریافت را برای مالک کالا معین کرده و قیمت مناسب را تعیین می کند . ترابری کالای معین شده و مجوز خروج از کشور یا ورود کالای خارجی به داخل کشور بر عهده کریر خواهد بود . کریر بار را تا محل تعیین شده می رساند و تا نقطه معلوم شده مسئولیت سرویس دهی و حفظ صحت و سلامت کالا را به عهده دارد .

    اهداف و وظايف وزارت راه و ترابری عبارت بود از :

    اهداف :

    • تامين راه‌هاي كشور اعم از زميني ( راه و راه‌آهن ) و راه‌هاي دريائي و هوائی
    • اداره امور ترابري كشور، پيريزي سياست جامع هماهنگ براي آن و ايجاد توسعه، تجهيز، گسترش و نگاهداري تاسيسات زيربنائي آن با توجه به مقتضيات توسعه اجتماعي، اقتصادي، عمراني و دفاع ملي

    وظایف اساسی :

    1. مطالعه، تهيه و تنظيم برنامه‌هاي جامع و هماهنگ به‌منظور تعيين خط‌مشي‌هاي اجرائي در زمينه ترابري كشور و اجراي آنها
    2. احداث، توسعه، بهره‌برداري و نگاهداري راه‌ها، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها
    3. تهيه و تنظيم ضوابط و معيارهاي لازم براي احداث و نگاهداري تاسيسات زيربنائي با توجه به مقتضيات و پيشرفت‌هاي وسائل ترابري و نظارت بر اجراي آنها
    4. بررسي روش‌هاي ساختمان، نگاهداري و بهره‌برداري راه‌ها، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها
    5. طبقه‌بندي كليه تاسيسات زيربنائي و تعيين مشخصات فني و مهندسي آنها و همچنين تعيين تشكيلات و دستگاه‌هايي كه بايد از هر يك از آنها نگاهداري نمايند
    6. تعيين مشخصات مجاز وسائل ترابري در بهره‌برداري از تاسيسات زيربنائي ترابري و جلوگيري از بهرهبرداري وسائل ترابري خارج از مشخصات مذكور در استفاده از تاسيسات مزبور
    7. بررسي در باره راه‌هاي ترابري بين‌المللي و نحوه ارتباط با آنها و عنداللزوم پيشنهاد قراردادهاي دو جانبه با دولتها و موسسات خارجي
    8. بررسي نيازمندي‌ها و شناسائي مجموع توان و ظرفيت ترابري كشور اعم از راه‌ها، راه‌آهن، راه‌هاي آبي، راه‌هاي هوائي و خطوط لوله بمنظور تهيه برنامه‌ها و ارائه توصيه‌هاي لازم به سازمان‌هاي مربوط.
    9. ايجاد، نگاهداري و بهره‌برداري از خطوط پايگاه‌هاي مواصلاتي اختصاصي زميني، دريائي و هوائي با توجه به برنامه‌ها و نيازمندي‌هاي ترابري كشور
    10. بررسي و ارائه پيشنهادهاي لازم با سازمان‌هاي مربوط درباب سياست نرخ‌گذاري خدمات جنبي آن
    11. تعيين ضابطه‌ها و معيارهاي فني، اقتصادي و ايمني ترابري در راه‌هاي زميني، دريائي و هوائي و نظارت بر اجراي آنها
    12. تعيين ضابطه‌ها و معيارهاي لازم براي ايجاد، اداره و توسعه موسسات ترابري اعم از آنكه در داخل و يا در خطوط بين‌المللي فعاليت داشته باشند و نظارت بر فعاليت آنها
    13. تهيه طرح مقررات و آئين‌نامه‌هاي مربوط به صدور اجازه تاسيس موسسات دفاتر شعبه‌ها و نمايندگي‌هاي ترابري خارجي كه در كشور فعاليت ميكنند و نظارت بر فعاليت آنها با جلب نظر وزارت كشور
    14. تعيين ضابطه‌ها و معيارهاي لازم به‌منظور تنظيم امور مربوط به ترابري سازمان‌هاي دولتي به استثناي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، با همكاري دستگاه‌هاي مربوط و ايجاد هماهنگي و تمركز امور مذكور
    15. تعيين ضوابط و معيارها و اتخاذ سياست‌هاي لازم براي تشويق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در امور مربوط به ترابري
    16. بررسي در زمينه حريم‌هاي تاسيسات زيربنائي ترابري و تهيه و تنظيم مقررات مورد نياز براي پيشنهاد به مراجع صلاحيت‌دار و نظارت بر اجراي آنها
    17. بررسي نيازمندي‌هاي كشور از نظر خدمات خاكشناسي و شناسائي مصالح ساختماني و تجهيز و توسعه آزمايشگاه‌هاي مربوط و عرضه و فروش خدمات به بخش عمومي و خصوصي از طريق آزمايشگاه فني و مكانيك خاك
    18. بررسي نيازمندي‌هاي كشور از نظر شناسائي راه‌هاي آبي و دريا و اقيانوسها و شناسائي ايجاد تجهيز و توسعه تشكيلات سازمان‌هاي لازم عرضه و فروش آن به بخش عمومي و خصوصي
    19. انجام كليه امور مربوط به خدمات هواشناسي كشور وارائه آنها به بخش عمومي وخصوصي
    20. تصدي حمل‌و‌نقل هوائي مسافر و بار و محمولات پستي در داخل و خارج كشور و عرضه و فروش خدمات در اين زمنيه به بخش عمومي و خصوصي از طريق هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران و شركت خدمات هوائي كشور (آسمان)
    21. اجاره دادن ماشين‌آلات مختلف راه‌سازي، ساختماني كه قانون را در اختيار وزارت راه و ترابري مي‌باشد و يا از محل بودجه طرح‌هاي عمراني خريداري شده است به پيمانكاري طرف قرارداد به‌منظور ايجاد تسهيلات و توسعه خدمات راه‌سازي
    22. تهيه آئين‌نامه‌هاي مجازات خلافي با موافقت وزارت دادگستري و وزارت كشور و پيشنهاد قوانين و مقررات لازم درباره رسيدگي به موارد تخلف از مقررات ترابري كشور
    23. ترتيب كادر متخصص و فني مورد نياز براي استفاده صحيح از وسائل و ماشين‌آلات جديد
    24. تشكيل واحدهاي مطالعاتي و تحقيقاتي لازم براي انجام وظايف بالا

    اهداف و وظایف وزارت مسکن و شهرسازی عبارت بود از :

    اهداف :

    تحقق برنامه ها و سیاست های دولت در موارد زیر :

    1. تعيين مراكز جمعيتي وتعادل مطلوب بين جمعيت و وسعت شهرها در سطح كشور به منظور برنامه ريزي عمران منطقه اي و استفاده بهتر از منابع سرزمين نظير خاك و آب و جلوگيري از ايجاد مشكلات شهري در اثر رشد و توسعه ناموزون آنها و در نتيجه اتلاف منابع اقتصادي و انساني كشور.
    2. مديريت يكپارچه زمين با همكاري دستگاههاي اجرائي .
    3. تامين رفاه اجتماعي در زمينه مسكن.
    4. مشاركت در ساماندهي بازار سرمايه در امر زمين و مسكن .
    5. كمك به حفظ تعادل اقتصادي از طريق اعمال سياستهاي تشويقي و استفاده از سرمايه‌گذاري درامر ساختمان و مسكن .
    6. راهبري تحقيقات ساختماني بمنظور ايمن سازي ساختمانها در قبال حوادث طبيعي، استفاده بهتر از منابع و مصالح محلي وافزايش كيفيت مصنوعات ساختماني.
    7. هماهنگي وتمركز درتهيه واجراي طرحها وساختمانهاي دولتي و عمومي در سطح كشور.
    وظایف اساسی :

    1. اتخاذ و اعمال سياستها و تنظيم برنامه هاي جامع و هماهنگ براي ايجاد تعادل مطلوب بين جمعيت و وسعت شهرها در سطح كشور.
    2. تعيين محل شهرها و مراكز جمعيت آينده .
    3. بررسي ارتباط شهرهاي فعلي و آينده در سطح منطقه و كشور.
    4. تهيه و تنظيم سياست ها و خط مشي هاي اجرايي و ضوابط لازم براي هدايت و كنترل شهرنشيني در جهت تحقق طرح جامع سرزمين.بالحاظ اولويت هاي آمايشي .
    5. مشخص نمودن شهرها‌ و شهرك ها ازنظر فعاليت هاي‌صنعتي،كشاورزي،جهانگردي،تاريخي، خدماتي وغيره.
    6. تعيين حدود توسعه و ظرفيت شهرهاي آينده با توجه به شرايط فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي و طرح و تنظيم نقشه توزيع جمعيت (تهيه طرح جامع براي هريك از شهرها با توجه به ضوابط و استانداردهاي مصوب و تعيين ضوابط و استانداردها براي تهيه نقشه‌هاي هادي و اعلام آن به وزارت كشور).
    7. تهيه معيارها ، ضوابط و آئين نامه هاي شهرسازي و ابلاغ مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به وزارتخانه ها و سازمان هاي مسئول و ارشاد و راهنمايي دستگاه هاي مربوط در مورد مسائل ناشي از اجراي طرحهاي جامع شهري.
    8. اعتلاي هنر معماري ايران و رعايت سبك هاي مختلف معماري سنتي و ملي و تقويت و توسعه فرهنگ و ارزشهاي اسلامي در معماري و شهرسازي.
    9. پيشنهاد ايجاد شهر و شهرك غير روستايي در خارج از محدوده قانوني و حريم شهرها جهت تصويب به شورايعالي شهرسازي.
    10. نظارت بر فعاليتهاي شهرسازي بخش خصوصي از حيث رعايت معيارها و ضوابط شهرسازي.
    11. نظارت بر تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي و جلب نظر شوراي شهر و شهرداري مربوط در حين تهيه طرحهاي تفصيلي و همچنين نظارت بر اجراي مراحل مختلف طرح هاي مذكور.
    12. سياست گذاري در مورد طرح ريزي شهري و نحوة مديريت مجموعه هاي شهري.
    13. راهبري تعيين استانداردها براي مسكن ، ساختمان هاي دولتي و تاسيسات شهري و همچنين تهيه و اجراي طرحهاي عمراني شهري در چارچوب نظام فني و اجرايي كشور.
    14. نظارت عاليه بر اجراي ضوابط و مقررات شهرسازي و مقررات ملي ساختمان در طراحي و اجراي تمامي ساختمانها و طرح هاي شهرسازي و عمراني شهري با هدف ايمن سازي و مقاوم سازي ساختمانها و شهرها و در چارچوب نظام فني و اجرايي كشور با رعايت اصول پدافند غيرعامل.
    15. راهبري و ساماندهي طرح هاي بهسازي ، نوسازي و بازسازي محلات قديمي ، فرسوده و ناكارآمد شهري و سكونتگاههاي غير رسمي با هدف توانمند سازي ساكنين و ارتقا محيط زندگي شهري .
    16. اعمال سيا ست هاي دولت بر اراضي شهري اعم از خالصه و موات ، باير ، داير و ساير رقبات شهري و اجراي قانون زمين شهري و آئين نامه اجرايي آن.
    17. برنامه‌ريزي‌ و مديريت ‌عمران ‌زمينهاي شهري ‌و نظارت درزمينه ‌استفاده بهينه از زمين در محدوده‌هاي شهري.
    18. راهبري تدوين موازين ، استاندارد ها و مشخصات فني و مقررات ملي براي ساختمان ها و مسكن در چارچوب برنامه و راهبري تحقيق و بررسي مسائل مربوط به ساختمان و مصالح ساختماني و نيزراهبري تهيه استانداردهاي لازم براي مصالح ساختماني با همكاري موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و حمايت از توليد كنندگان آنها.
    19. اتخاذ تصميم و تعيين خط مشي برنامه هاي اجرايي زمين ، مسكن ، شهرسازي ، ساختمانهاي دولتي و عمران شهري.
    20. تهيه و اجراي طرح هاي ساختمان هاي دولتي و تامين ساختمان ها و تاسيسات دولتي و عمومي مورد نياز جامعه از طريق مهندسين مشاور و پيمانكاران تائيد صلاحيت شده و در چارچوب نظام فني و اجرايي كشور .
    21. تعيين سيا ست هاي دولت در زمينه توليد وعرضه مسكن در كشور و توسعه و بهبود ا ستاندارد هاي كمي و كيفي مسكن .
    22. ارائه خط مشي و نظارت بر چگونگي تامين نيازهاي اقشار مختلف به مسكن به ويژه مسكن گروههاي كم‌درآمد و روستائيان .
    23. ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا در بازار مسكن و تامين و توسعه مسكن مناسب.
    24. تامين مسكن و عرضه آن به صورت اجاره اي.
    25. سيا ستگذاري در مورد خانه هاي سازماني .
    26. تعيين ‌سياستهاي مربوط به نحوه واگذاري زمين مورد نياز به كاركنان دولت و تهيه آئين نامة اجرائي آن .
    27. بازنگري در ضوابط و مقررات شهرسازي در جهت تسهيل عبور و مرور معلولين.
    28. سيا ست گذاري در خصوص ارتقاء دانش فني ، فناوري ساختمان و كيفيت خدمات مهندسي در كشور و ايجاد زمينه براي جلب مشاركت حرفه اي در صنعت ساختمان.
    29. بررسي صلاحيت حرفه‌اي ، آموزش و آزمون به منظور صدور پروانه اشتغال اشخاص حقيقي و حقوقي در رشته‌هاي اصلي مهندسي ساختمان و همچنين پروانه اشتغال به كار كاردان هاي فني و تجربي و تعيين محلهايي كه اشتغال اشخاص به امور فني در بخش هاي ساختمان و شهرسازي مستلزم داشتن صلاحيت حرفه‌اي است.
    30. نظارت بر تشكيل و عملكرد سازمان نظام مهندسي ساختمان و اركان آن و رسيدگي به تخلفات حرفه اي صاحبان حرف مهندسي.
    31. راهبري تدوين اصول و قواعد فني مقررات ملي ساختمان .
    32. تعيين مدير دولتي براي شركت هاي ساختماني بي سرپرست و رها شده .
    33. اجراي وظايفي كه طي لوايح قانوني ، آئين نامه ها يا تصويب نامه هاي مختلف به وزارتخانه ارجاع شده يا ميشود.

    International shipping is being examined in a variety of ways. The international transport vehicle is classified into four categories: marine, air, land, and rail.

    But transit can be divided from the perspective of the server to the carrier, the forwarder and the owner of the goods. The server companies set up the sending and receiving procedures for the owner of the goods and determine the appropriate price. Carriage of the goods specified and the permit to leave the country or entry of foreign goods into the country will be Carrier. Carrier places the load to the designated place and, until it turns out, it is responsible for servicing and maintaining the health and well-being of the goods.