1. موارد مهم:
    1-با مطالعه رمان های در حال تایپ و تشکر از پست های نویسندگان عزیز انگیزه خوبی به آنها خواهید داد.
    2-نویسندگان عزیز لطفا در نوشتن رمان مسایل اخلاقی را رعایت کرده که سایت دچار مشکل نشود(در صورت مشاهده بدون تذکر پاک خواهد شد).
    3- اگر رمان شما طبق عرف جامعه اسلامی باشد و مسایلی که در عرف کشور ممنوع است تایپ نکنید هیچ اتفاقی برای داستان و رمان شما رخ نمی دهد.
    4- نویسندگان عزیز شما برای نوشتن اثر ادبی و برای بالا بردن سطح فرهنگ جامعه رمان تایپ می کنید .پس از خلق صحنه هایی که باعث تحریک و یا ایجاد باورهای نادرست میشود پرهیز کنید.
    5- از ایجاد تاپیک های خلاف قوانین کشور خودداری کنید. این تاپیک ها حذف خواهد شد.
    6-اگر رمانی یا مطلبی را مشاهده کردید که خلاف قوانین سایت یا کشور است گزارش پست خلاف را بزنید.
    7-ماده ٢٣- هرکس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدید آورنده بدون اجازه او یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدید آورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.
    8-قوانین مهم
    9-
    کانال نگاه دانلود درتلگرام
آنتی ویروس nod32

عبادات یا منطق عملی

شروع موضوع توسط MESHKI ‏13/8/17 در انجمن متفرقه

  1. MESHKI

    MESHKI کاربر فعال کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏27/7/16
    ارسال ها:
    804
    تشکر شده:
    11,122
    امتیاز:
    661
    محل سکونت:
    به نفعته ندونی!
    عبادات یا منطق عملی

    همان گونه که انسان با استعدادهائی برای هر گونه عمل و تجربه پا به عرصه زندگی می گذارد و بذر پیروزی هایش را در زندگی با خود همراه می آورد ، این پیروزی ها از رشد شخصیت و فعالیت های اجتماعی اش گرفته تا انعطاف پذیری در برابر اوضاع و شرائط مختلف زندگی همه را شخص با خود دارد ، همچنین دارای فطرت و طبیعتی است بخدا وابسته و علاقه اش به مطلق یکی از بنیادهای پیروزی های اوست . و همین بنیاد است که او را بر مشکلات روزگار فائق می سازد و چنانکه ملاحظه کردیم او را به راه تکاملش می اندازد برای انسان هیچ تجربه ای نمی تواند گسترش و شمول تجربه خدا - پرستی را در زندگی نشان دهد .

    زیرا هیچ تجربه ای برای بشر در زندگی با مفهوم تر از تجربه ای ایمان نیست این تجربه از دورترین ادوار تاریخ ، و در همه مراحل آن با انسانها همراه بوده است . این تجربه نشان می دهد گرایش به مطلق در انسان و توجه به ماوراء حدود زندگی مادی ، یک نهاد اصلی و یک گرایش ریشه داری است که در آن اختلاف های قومی ، و تفاوت انگیزه ها ، و جدائی راه ها ، زیانی به اصل نهاد و گرایش وارد نمی سازد .

    چیزی که مهم است اینکه ایمان فطری هیچ گاه نمی تواند بطور شایسته ای ضامن تحقق ارتباط با مطلق باشد ، زیرا رابطه با مطلق مانند هر نوع رابطه فطری دیگر بستگی به روش ارضای این گرایش و طرز برخورداری از ایمان ، در مقام عمل دارد ، زیرا روش ارضای صحیح این تمایل مانند دیگر تمایلات طبیعی است که می تواند مصلحت نهائی انسان را تامین کند چنانکه رفتار


    متناسب با امیال فطری یا غیر متناسب با آن ، سبب میشود که آن میل در صورت اول رشد کند و در صورت دوم سرکوب شود .

    بذر محبت در دل انسانی که با رفتار عاطفی اش بینوایان ، ستمدیدگان و محتاجان را نوازش می کند بهتر رشد می کند و نشاط و حیات می یابد تا کسی که در عمل با تمرین و تقویت این نهاد روبرو نشود .

    از اینجا است که ایمان به خدا و احساس عشق و شوری عمیق بشناخت جهان غیب و گرایش به مطلق ، نیازمند به توجیه و رهبری عملی است تا شخص بتواند راه ارضای صحیح آن را بدست آرد و رفتاری که در راه ارضای این میل می کند متناسب با ارضای نهادهای اصلی دیگرش باشد .

    زیرا بدون توجیه و رهبری ممکن است این احساس دگرگون شود و بانواع انحراف ها کشیده شود چنانکه در بسیاری از مراحل احساس های دینی توجیه نشده ، باین گرفتاری مبتلا شده است .

    و هر گاه این تمایل وسیله رفتاری ژرف و مطمئن ، ارضاء نشود ممکن است بدرون فرو رفته ، دیگر نتواند ارتباطش را با مطلق بعنوان یک واقعیت فعال در زندگی حفظ کند و نتواند نیروهایش را از محدودیتها و قیود نسبی و محدود رهائی بخشد .

    وظیفه این توجیه و رهبر عملی با دینی است که شعار« لا اله الا الله » را مطرح می سازد و می خواهد با نظری ژرفناک رد و قبول را درهم فشرده یک جا مقابل هم قرار دهد چنین دینی است که می تواند انسان را در عمل رهبری کند .

    و این دین می گوید تنها چیزی که می تواند تمایل بخدا و ارتباط با او را در ژرفای وجود انسان نفوذ دهد و تبلور بخشد ، پرستش است .

    عبادات زبان عملی تمایل به خدا پرستی و نمونه ی بارز آنست و برای رشد این تمایل و نفوذ آن در زندگی انسان ، باید از نقش عبادات استفاده کرد .


    ملاحظه می شود عبادت هائی که بانسان رشد فکری می بخشد ، از آنجا که عملا زبان گویای رابطه با مطلق است ، رد خدایان دروغین و پذیرش الله هر دو را با هم در یک عمل منعکس می کند ، یعنی این گونه پرستش ها در عین حال که روی برقراری ارتباط با خدا پافشاری می کند ، هر گونه مطلق دیگر را مردود می شمارد . نمازگزاری که فریضه اش را با « الله اکبر» آغاز می کند به خدایان باطل نه ، می گوید و وقتی پیامبرش را به عنوان بنده او و فرستاده او یاد می کند روی این « نه » تکیه کرده است . هنگامی که از بسیاری از چیزهای مورد علاقه اش بخاطر روزه داری صرف نظر می کند ، و حتی از نیازهای زندگی اش چشم می پوشد ، غرائز و امیالش را محدود می کند ، روی این نه ، پافشاری دارد .

    تاثیر این عبادات از نظر برداشت های تربیتی از آنها ، در مورد نسل های مؤمنی که به دست پیامبر و رهبران شایسته بعد از او تربیت شدند ، بسیار موفق بوده است . اینها کسانی بودند که بر اثر نماز ، هر گونه میلی که در دل آنها از شر و فساد بود ، کنده شد و مطلق های دروغین را از سر راه خود از قبیل کسراها و قیصرها و دیگران برداشتند ، و همه چیز را از ارزش و اعتبار انداختند .

    از اینجا است که می گوئیم عبادات را ضرورتی است پایدار ، و برای زندگی انسان در مسیر تمدن صحیح ، چاره ای از پرستش نیست ، زیرا در هر راهی که برود باید از خدا راهنمائی بخواهد و از او مدد بگیرد . و هیچ مطلق و بی نهایتی که بتواند با هدایت هایش راهگشای راه طولانی انسان در مسیر تکاملش جز خدا باشد ، نیست . جز او هر مطلقی ساختگی است و به صورت های مختلف راه را بر او می بندد . بنابر این تنها ارتباط با مطلق حقیقی است که نیاز پایدار انسان را می تواند پاسخ گوید و همچنین قطع رابطه با مطلق های دروغین و رد کردن آنها ، نیاز مستمری را نیز پاسخ می دهد .

    برای ایجاد رابطه با مطلق حقیقی باید زبان عمل را بکار برد منطق


    عملی است که می تواند رابطه را مستحکم تر کند و آن را نفوذ بیشتر بخشد و این زبان یا منطق عملی همان پرستش است . پس برای انسان عبادت نیازی است پایدار و همیشگی .

    مهمان گرامی برای مشاهده لینک عضو یا وارد شوید برای دیدن لینک و دانلود وارد ویاعضو شوید!






    منبع :

    مهمان گرامی برای مشاهده لینک عضو یا وارد شوید برای دیدن لینک و دانلود وارد ویاعضو شوید!

    / همراه با تحول اجتهاد
     

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 1)